لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

تبصره‌های برخی روزنامه‌های غربی در مورد حملات اخیر در افغانستان


شماری از روزنامه‌های غربی در مورد حملات اخیر بر نیروهای امنیتی افغان مقالاتی را به نشر رسانده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین در باره حمله مرگبار شب چهارشنبه بر سربازان افغان در ولایت کندهار مقاله را به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد، این حمله شمار بلند تلفات عساکر افغان را هنوز هم بیشتر ساخته‌است.

روزنامه گاردین در اشاره به حملات بر قوماندانی امنیه پکتیا در شهر گردیز مرکز این ولایت و در همین روز حملات طالبان بر ولسوالی اندر ولایت غزنی و حمله بر ولسوالی میوند ولایت کندهار می‌نویسد، این حملات پس از اعلان استراتژی جدید امریکا در بارۀ افغانستان و جنوب آسیا مرگبار ترین حملات به شمار می‌روند.

روزنامه می‌نویسد، در ماه سپتمبر گذشته نزدیک به ۸۰۰ عسکر افغان در جنگ در این کشور کشته شدهاند.

به نوشته گاردین، جنگجویان مخالف حکومت افغانستان در این اواخر حملات شان‌را با استفاده از وسایط که از نیروهای حکومتی ربوده اند، به راه می‌اندازند.

مخالفین در این گونه حملات این وسایط را پر از مواد انفجاری کرده و آن را در داخل پایگاه‌های نیروهای امنیتی افغان انفجار می‌دهند.

به نوشته روزنامه گاردین، در حملات مشابه جنگجویان گروه موسوم به تندرو دولت اسلامی یا داعش در دیگر کشورها مانند شهر موصل عراق از موترهای هاموی استفاده می‌کنند.

وسایط هاموی به بسیار ساده‌گی ذهن عساکر افغان را مغشوش می‌کند و همچنان مواد منفجره زیاد در آن جابه‌جا شده می‌تواند.

مرکز خبر سازمان ملل متحد

از سوی هم مرکز خبری سازمان ملل متحد در گزارشی این حملات را در افغانستان محکوم کرده‌است.

به نقل از آنتونیو گوتیرش منشی عمومی سازمان ملل متحد نوشته شده‌است که این گونه حملات خلاف موازین حقوق بشر و مقرارات بین المللی می‌باشد و به گفتۀ وی هیچ گاهی توجیه شده نمی‌تواند.

در گزارش آمده‌است، شورای امنیت سازمان ملل متحد، تأکید کرد که تروریزم برای صلح و ثبات بین المللی یک تهدید جدی به شمار می‌رود و افزود که نیاز است تا همه کشورها در برابر این تهدید باید مبارزه کنند.

سازمان عفو بین المللی

سازمان عفو بین المللی در مقالۀ از قول تعداد از محصلان نارویژی می‌نویسد، که از مقام‌های این کشور می‌خواهند، برگشت دوباره افغانان به کشور شان را متوقف نمایند.

مقاله در ادامه می‌نویسد، هزاران محصل در ناروی تلاش می‌کنند که از برگشت هم صنفی شان جلوگیری کنند.

این سازمان در این مقاله می‌نویسد، ناروی ادعا می‌کند که افغانان را به کشور شان بر می‌گرداند، زیرا، وضعیت در افغانستان امن است.

اما به گفته این اداره، سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان جنگ‌های افغانستان مرگبار ترین سال به‌شمار می‌رود.

سازمان عفو بین الملل در این گزار ش می‌افزایید، اعزام دو بارۀ افغانان به کشور شان نه تنها یک رفتار ظالمانه است، بلکه غیر قانونی هم شمرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG