لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

برخی محصلین: استفاده مواد نشه آور در پوهنتون کابل به عمل عادی مبدل شده‌است


شماری از محصلین پوهنتون کابل می‌گویند که استفاده مواد نشه آور به یک عمل عادی برخی از محصلین در صحن پوهنتون و لیليه مبدل شده‌است.

افغانستان با داشتن حدود سه و نیم میلیون معتاد یکی از کشورهای متضرر از این ناحیه است و موجودیت افراد معتاد در کوچه و پس کوچه پایتخت و ولایات دیگر این کشور همواره باعث نگرانی افغان‌ها شده‌است.

اما حالا ادعا می‌شود که مواد مخدر حتی به مکان‌های آموزشی این‌کشور نیز رخنه کرده‌است.

شماری از محصلین پوهنتون کابل از استفاده مواد نشه آور، به‌خصوص چرس در صحن پوهنتون و لیلیه در محضر عام از سوی محصلین، ابراز نگرانی می‌کنند.

هدایت الله که محصل سال دوم پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل است می‌گوید، بارها شاهد بوده که شماری از محصلین در صحن پوهنتون چرس دود کرده‌اند، اما هیچ کسی جلو شان را نگرفته‌است.

او افزود:

"من می‌دانم که محصلان در کجا چرس دود می‌کنند، سگرت خو معمول است، در مقابل پوهنځی‌ها و حتی در صنف‌ها شاهد سگرت زدن آن‌ها هستیم."

این محصلین می‌گویند که استفاده از مواد نشه آور در مکان‌های عمومی، به‌خصوص محیط آموزشی کار ناپسندی است و بالای محصلین که فقط به‌خاطر آموزش به پوهنتون می‌آیند تأثیر منفی می‌گذارد.

بصیر احمد که محصل طب معالجوی است و در لیلیه پوهنتون کابل بود و باش دارد می‌گوید، استفاده مواد مخدر نه تنها در صحن پوهنتون، بلکه در لیليه محصلان نیز به یک عمل عادی مبدل شده‌است.

او افزود:

"در لیلیه نه تنها از سگرت، بلکه از چرس و بسیاری چیزهای دیگر هم استفاده می‌کنند، اما سگرت آزاد است، چرس و بعضی از مواد دیگر هم استفاده می‌شود، ولی به صورت مخفی."

تعدادی از محصلین می‌گویند هر چند آنان قبل از ورود به لیليه و پوهنتون از سوی نیروهای امنیتی تلاشی می‌شوند، اما تلاشی به شیوۀ نیست که جلو انتقالمواد مخدر گرفته شود.

اما بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که مسئولین امنیتی پوهنتون کابل تا حال به چنین موضوع مواجه نه شده‌اند که گویا محصلین در داخل پوهنتون و لیليه مواد مخدر استفاده کنند.

بصیر مجاهد
بصیر مجاهد

او افزود:

"تا هنوز ما با چنین مورد بر نخوردیم که گویا در کدام پوهنتون مواد مخدر استعمال شده باشد و پولیس آن را دیده باشد و مانع آن نه شده باشد، در صورت که دوستان تماس گرفته باشند و شکایت کرده باشند و پولیس در جریان شده باشد، ما اجراآت خود را کردیم."

از سوی دیگر مسئولین وزارت تحصيلات عالی می‌گویند که آنان از پوهنتون‌ها و لیله‌های کشور نظارت کامل دارند.

قهار جواد سخنگوی وزارت تحصیلات عالی هر چند استفاده مواد مخدر در صحن پوهنتون‌ها و لیله‌ها را تائید و یا رد نه می‌کند، اما می‌گوید که این عمل حتی باعث اخراج محصل از پوهنتون نیز شده می‌تواند.

او افزود:

"سگرت متاسفانه معمول بوده و به‌خاطر دریافت راه بیرون رفت از این معضل هنوز هم کار می‌کنیم، اما موضوع چرس و امثال آن، طبق مقررات وزارت تحصیلات عالی هر محصل که به "اين جرم" به پوهنتون و لیلیه رسمآ معرفی شود تا حد اخراج مجازات داریم."

به اساس ارقام ارائه شده در حال حاضر سه و نیم میلیون تن در افغانستان به مواد مخدر معتاد اند که بخش بزرگ آن را جوانان تشکیل می‌دهند.

عدم آگاهی، نبود فرصت‌های شغلی، فقر، ناامنی و خشونت‌های خانواده‌گی از جمله عواملی خوانده می‌شوند که شماری از جوانان را به اعتیاد به مواد مخدر دچار ساخته‌است.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG