لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

روند آگاهی دهی در مورد اضرار مواد مخدر در بخش معارف افغانستان


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان روند آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر را در بخش معارف آغاز کرد.

نخستین مرحله برنامه آگاهی دهی اضرار مواد مخدر در بخش معارف که از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان راه اندازی شده روز پنج شنبه با اجرای تیاتر در لیسه حبیبیه شهر کابل آغاز شد.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی این وزارت در مراسم افتتاح این برنامه به رسانه‌ها گفت، برنامه آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر و جلوگیری از اعتیاد در مکاتب یک و نیم ماه دوام خواهد کرد و در ۱۳ ولایت کشور با اجرای نمایشنامه‌ها عملی خواهد شد.

او افوزد:

"ما تا حدی توانستیم که با اجرای برنامه‌های آگاهی دهی جوانان آگاهی داشته باشند و هم به مواد مخدر کمتر رو بی‌آورند، مشکل بزرگ ما از دوستان هستند که رد مرز می‌شوند، دوستانی که مهاجر هستند و از کشورهای همسایه ما بر می‌گردند، بدبختانه یک تعداد زیاد شان به مواد مخدر معتاد اند و شمار اعتیاد را در کشور بلند می‌برند."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر قبل از این نیز برنامه‌ها و ورکشاپ‌های آگاهی دهی اضرار مواد مخدر را عملی ساخته و یک هفته را هم به اگاهی دهی از اضرار این پدیده اختصاص داده‌است که به گفته مسئولین این وزارت برنامه‌های آگاهی دهی آنان نتایج مثبتی را در پی داشته اند.

شماری به این باور اند که اگاهی دهی در مورد اضرار مواد مخدر می‌تواند در کاهش اعتیاد و کشت مواد مخدر تاثیر گذار باشد.

سید شاه مدیر لیسه حبیبیه کابل هر چند این روند را در میان جوانان به خصوص در مکاتب موثر می خواند اما تأکید دارد که این چنین نمایشنامه‌ها باید در مکان‌های عومی اجرأ شود.

او افزود:

"این چنین برنامه‌ها برای این که جوانان به اعتیاد رو نی‌آورند خوب است اما در مکاتب زیاد مؤثر نیست، این چنین برنامه‌ها باید در مکان‌های عمومی و جاهای اجرا شود که این موضوعات در آن جا مطرح است مانند پل سوخته کابل و جا های دیگر."

در همین حال شماری از متعلمین لیسه حبیبه که برای تماشای تیاتر آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر آمده اند می گویند هر چند از اضرار مواد مخدر تا حدی آگاه بودند اما با دیدن نمایشنامه ها چیز های زیادی را آموخته اند.

اسد الله و نصرت الله دو تن از متعلمین لیسه حبیبیه:

"پندی زیاد گرفتیم، این که هیچ کس باید در خانه سگرت دود نکند، اگر در یک فامیل پدر و یا برادر بزرگ سگرت دود کند برادران کوچک نیز می‌آموزند."

"پندی زیاد گرفتم مثلاً این که مواد مخدر بسیار ضرر دارد و به همین خاطر نباید از مواد مخدر استفاده شود."

افغانستان با داشتن حدود سه و نیم میلیون معتاد مواد مخدر یکی از کشورهای متضرر از این ناحیه است و آمار معتادین و کشت کوکنار نیز در این کشور با گذشت هر سال افزایش می‌آبد.

هاشم الکوزی عضو مشرانو جرگه افغانستان به این باور است که براي نجات افغانستان از استعمال، كشت و قاچاق مواد مخدر، نياز است كه در كنار آگاهی دهی به مردم، در راستای بدیل كشت کوکنار و بهبود وضعيت دهاقين نيز توجه شود.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG