لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

دی هیل: روسیه و ایران هم آتش می‌افروزند و هم در جستجوی اطفائیه اند


دی هیل

نشریه امریکایی دی هیل مطلبی را در مورد نقش روسیه و ایران در جنگ افغانستان نشر کرده‌است.

نشریه در مطلب اش عنوان داده که افغانستان میدان آینده جنگ نیابتی ایران و روسیه.

به نوشته دی هیل، اتحاد نا مقدس روسیه و ایران در تمامی مناطق نا امن به دنبال بحران است و این دو کشور در عین زمان، هم آتش می‌افروزند و هم در جستجوی اطفائیه اند.

نشریه این نکته را هم برجسته ساخته که بدون یک استراتژی همه جانبه و فراگیر، شاید دامنه بحران افغانستان گسترده تر شود.

دی هیل به کمک‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی روسیه با طالبان مسلح، به نقل از اظهارات وزیر دفاع امریکا و مقام‌های محلی در کندز و هلمند می‌نویسد: "روسیه و ایران در افغانستان برخورد دوگانه می‌کنند."

نشریه همچنان می‌افزاید، کرملین در افغانستان طوری بازی می‌کند که در سوریه کرده بود. یعنی روسیه در سوریه طوری نشان داد که با گروه داعش می‌جنگد، در حالی که از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند.

دی هیل در ادامه مقاله‌اش نگاشته که روسیه در افغانسان از نقش‌اش در تلاش‌های صلح سخن می‌گوید در حالی که شاید حقایق بر عکس باشد و آن کشور خواهان گسترش وضعیت بحرانی افغانستان باشد.

واشنگتن پُست

روزنامه دیگر امریکایی، واشنگتن پُست به حملات چند روز اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان تمرکز کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد، طالبان در هفته که گذشت، بر پوسته‌ها و مراکز پولیس و اردوی افغانستان در مناطق مختلف حملاتی را انجام دادند و این حملات در حالی صورت گرفت که نماینده‌های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مسقط پایتخت عمان، نشستی را به خاطر احتمال صلح با طالبان برگزار کردند.

واشنگتن پُست با اشاره به چگونگی این حملات می‌نگارد، طالبان مسلح در بیشتر حملات انتحاری شان، از آن موتر‌های هاموی استفاده می‌کنند که از نیرو‌های افغان گرفته‌اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی هم به رویداد‌های اخیر در افغانستان اشاره کرده و به گونه مثال از حمله توسط یک موتر بالای یک مرکز کوچک نیرو‌های افغان در ولسوالی میوند ولایت کندهار یاد آوری کرده که از یک گروه ۶۰ نفری سربازان، ۴۳ قربانی گرفت.

به نوشته نشریه، در حالی که یک گروه سه و نیم هزار نفری نیرو‌های امریکایی روانه افغانستان می‎شوند و قصد دارند در چهارچوب قطعات کوچک نیرو‌های افغان کار کنند، حملات طالبان مسلح نشان می‎دهند که افغانستان تا هنوز تا کدام حد خطرناک است.

XS
SM
MD
LG