لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

باشنده‌های غور: حمله انتحاری دو لینه زنگ خطر برای ناامن شدن این ولایت است


به دنبال نخستین حمله انتحاری شام روز گذشته در منطقه خواجه گان ولسوالی دو لینه که منجر به کشته شدن ۳۳ تن به شمول قوماندان فضل احد یکی از قوماندانان محلی گردید، باشنده‌های این ولایت آنرا زنگ خطر برای ناامن شدن ولایت غور خوانده و خواهان بررسی جدی آن شدند.

شماری از باشنده‌های این ولایت با انتقاد از حکومت می‌گویند، ضعف مدیریت در نهادهای دولتی و استخباراتی سبب شده‌ تا افراد وفادار به دولت به گونه‌های مختلف مورد حمله و ترور قرار گیرند.

سه تن از باشنده های این ولایت در مورد چنین گفتند:

"سلطان محمد استم رئیس شورای شهر فیروز کوه، حمله های انتحار در سرتاسر کشور و برای اولین بار در غور به واقعیت که نگران کننده‌است و تا زمانی که مردم دست به هم ندهند و این حاکمان بی‌کفایت را بیرون نکنند ما از این بد بختی نجات نمی‌یابیم."

"سلیمان محمد استم. حمله انتحاری دیروز شام برای ما بسیار نگران کننده‌است و از دولت می‌خواهیم تا این موضوع را بررسی کند."

"شفیق یوسفی استم. در حقیقت ضعف نیروهای امنیتی و استخبارات است که مخالفین به سادگی تصمیم می‌گیرند و اشخاص وفادار به دولت را از بین می‌برند."

در همین حال خدایار واقف مسئول جامعه مدنی در غور نیز اولین حمله انتحاری را در این ولایت نگران کننده می‌خواند و می‌گوید در صورتی که حکومت در این باره توجه نکند وضعیت وخیم تر خواهد شد.

آقای واقف می‌گوید قوماندان فضل احد زمانی هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در سالجاری به گونه جدی به هماهنگی دولت در مقابل طالبان می‌جنگید.

وی گفت:

" از یک طرف دولت با نیروی که در غور به اختیار دارد توان تأمین امنیت را ندارد و از طرف دیگر فضل احد یکی از کسانی بود که در کنار دولت مانع تطبیق اهداف طالبان و مخالفین می‌شد و همین چیز باعث شد تا او را در داخل مسجد که خانه خدا است با چندین تن دیگر ترور کنند."

در همین حال مقامات امنیتی در غور می‌گویند که هدف حمله کننده قوماندان فضل احد یکی از قوماندان‌های خیزش‌ مردمی بوده‌است.

به گفته جنرال ضیاالدین ثاقب آمر امنیت قوماندانی امنیه غور، این حمله از سوی طالبان سازماندهی شده‌است ولی تا هنوز هویت اصلی فرد حمله کننده مشخص نشده‌است.

وی افزود:

" عصر روز گذشته فرد انتحاری در داخل مسجد قریه خواجه گان خود را منفجر کرد و فضل احد یکی از قوماندان های خیزش مردمی را که دارای اوصاف نیک بود با چند تن دیگر از بین برد و تیم ما به ساحه رفته تا هویت حمله کننده را مشخص کند ولی تا هنوز برنگشته است، برای ما روشن است که این حمله از سوی طالب ها صورت گرفته‌است."

اما طالبان تا هنوز در این باره به رسانه ها چیزی نگفته اند.

شدت این حمله که عصر روز گذشته در داخل یک مسجد رخ داد به حد بوده که سقف این مسجد به گونه کامل فروریخته است و بسیاری از کشته ها و زخمی‌های این حمله در زیر آوار گیر مانده بودند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG