لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

رکس تیلرسن در اجلاس شورای هماهنگی عربستان سعودی-عراق شرکت می‌کند


رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا با مقامات ریاض
رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا با مقامات ریاض

وزیر خارجۀ امریکا روز شنبه به شهر ریاض رسید.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا به‌خاطر اشتراک در یک اجلاس با مقامات عربستان سعودی و عراق به ریاض رسید.

آقای تیلرسن روز شنبه ۲۱ اکتوبر به پایگاه نظامی شاه سلمان رسید، بعد در جریان یک ضیافت کاری شام آن روز با عادل‌الجبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی ملاقات کرد.

قرار است رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا امروز یکشنبه در اجلاس گشایش شورای هماهنگی عربستان سعودی-عراق که به‌خاطر بهبود روابط ریاض و بغداد ایجاد شده‌است، اشتراک کند.

واشنگتن از ایجاد این شورا به‌حیث یک وسیله مقابله در برابر نفوذ ایران در منطقه پشتیبانی کرده‌است.

قبل از این کشور کویت به حمایت ایالات متحدۀ امریکا به حیث میانجی عمل کرده بود، اما تا هنوز همۀ جوانب به‌طور مستقیم با هم ملاقات نکرده بودند.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، به مثابه نشانۀ گرمی روابط بغداد با ریاض، حیدرالعبادی صدراعظم عراق ریاست هیئت این کشور را به عهده دارد.

این در حالیست که ایران با حکومت شیعه عراق روابط خیلی نزدیک دارد و عربستان سعودی یکی از متحدان اساسی امریکا در منطقه محسوب می‌شود که با ایران رقابت دارد.

رکس تیلرسن "Rex Tillerson" در جریان این مسافرت شش روزه از کشورهای قطر، پاکستان و هند نیز بازدید خواهد کرد.

آقای تیلرسن در مسافرت به دوحه در جریان ملاقات با مقامات قطر روی حل تنش‌های موجود بین دوحه و کشورهای عربی تمرکز خواهد کرد.

ائتلاف کشورهای عربی که توسط عربستان سعودی رهبری می‌شوند قطر را به حمایت و تمویل تروریزم در منطقه و داشتن روابط نزدیک با تهران متهم می‌سازند.

اتهاماتی که دوحه آن را رد می‌کند.

قطر یکی از متحدان امریکا در منطقه محسوب می‌شود و ایالات متحدۀ تأسیسات بزرگ نظامی در آن کشور دارد.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، رکس تیلرسن همچنان به دهلی جدید خواهد رفت تا به قول خودش همکاری "استراتژیک صد ساله" را با هند ایجاد کند.

وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا به پاکستان هم خواهد رفت و در آنجا تلاش خواهد کرد تا هراس اسلام‌آباد از توسعه روابط امریکا با هند را کاهش دهد.

آقای تیلرسن همچنان بالای حکومت پاکستان فشار خواهد آورد تا در سرکوب گروه‌های تندرو اسلامی جدیتر عمل کند.

XS
SM
MD
LG