لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

گاردین: در بازی افغانستان، روسیه به تجهیز طالبان متهم شده‎است


  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در مورد ادعای اخیر در باره مساعدت‎های روسیه با طالبان گزارشی را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‎نویسد در بازی در حال تغییر قدرت در افغانستان، روسیه به تدارک اسلحه و تجهیزات برای طالبان متهم شده‎است.

روزنامه با اشاره به ادعای برخی مقامات افغان که گفته‎اند، طالبان به کمک روسیه حملات شان را تشدید بخشیده‎اند، از قول جنرال محمد ناصر هدایت قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر می‎نویسد که به رسانه‎های داخلی گفته‎است، تعدادی زیاد از کشورها به شمول روسیه با گروه‎های کمک می‎کنند که عملاً در جنگ‎های ولایت فراه دست دارند و نیروهای افغان از نزد طالبان دوربین‎های شب بین و تفنگ‎های دوربین دار روسی را بدست آورده‎اند.

روزنامه گاردین می‎نویسد، اظهارات این مقامات افغان نشانه از نا امیدی از دخالت قدرت‎های خارجی است که از سال ۲۰۱۴ میلادی، بعد از خروج نیروهای رزمی امریکا از افغانستان می‎خواهند قدرت شان را به نمایش بگذارند و برای این کار از گروه‎های مختلف به شمول طالبان حمایت می‎کنند.

روزنامه گاردین می‎نویسد، تلاش‎های روسیه در افغانستان، سلسله از زور آزمایی‎های آن کشور با امریکا در سطح منطقه است که مثال‎های از آن در لیبیا، ترکیه، سوریه و منطقه خلیج دیده می‎شود.

به نوشته گاردین، اما در عین حال این مسئله برای افغانستان که از قرن نزدهم به این سو میدان رقابت ابر قدرت‎ها بوده‎است، معنی تکرار شدن تاریخ را نیز دارد.

  • لاس آنجلس تایمز

روزنامه امریکایی لاس آنجلس تایمز با اشاره به حمله اخیر بر مسجد "امام زمان" در غرب کابل که در نتیجه آن ده‎ها تن کشته و ده‎ها تن دیگر زخمی شدند، می‎نویسد روز شنبه ده‎ها مرد در یک قبرستان خاک آلود گرد هم آمده بودند تا در مراسم جنازه مرد هشتاد و سه ساله دعا و ادای احترام کنند که در نتیجه حمله بمبی اخیر در غرب کابل کشته شده بود.

کربلای محمد انور نوری در جمله حداقل ۵۰ قربانی بود که در نتیجه این حمله کشته شدند.

لاس آنجلس تایمز از قول علی خان نوری چهل و چهار ساله، فرزند کربلای محمد انور نوری می‎نویسد که گفته‎است:

"طبعاً که مردم تشویش دارند و می‎ترسند، هر حمله یک کشتار و قتل عام است."

به نوشته لاس آنجلس تایمز، بمب گذاری‎ها در افغانستان آنقدر عادی شده‎است که حتی سر رشته پیگیری آن از نزد سازمان دهنده‎گان آن نیز گم شده‎است.

روز جمعه داعش بطور غلط گفت، بالای مسجد امام زمان برای دومین بار حمله کرده‎است.

آن‎ها این مسجد را با مسجدی به همین نام به اشتباه گرفته بودند که در ماه اگست سال جاری میلادی بالای آن حمله شد و در نتیجه آن حدود ۴۰ تن به قتل رسیدند.

XS
SM
MD
LG