لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

نگرانی برخی وکلا در پیوند به افزایش تحرکات داعش در برخی ولایات


شماری از مقام‌های محلی و نماینده‌گان ننگرهار و جوزجان در ولسی جرگه می‌گویند، فعالیت‌های داعش در این ولایات روز افزون شده‌است.

فعالیت روز افزون داعش در شماری از ولایات شرق و شمال افغانستان نگرانی شماری از مقام‌های محلی و نماینده‌گان این ولایات در ولسی جرگه را به همراه شده‌است.

ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرهار روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، داعش بیشتر از گذشته در ولسوالی‌های اچین، هسکه مینه، سپین غر و خوگیانی فعالیت هایش را با حضور مشاوران خارجی در این ولایت به پیش می‌برند.

اما وی در مورد مشاورین خارجی جنگجویان داعش معلومات بیشتر نداد.

از سوی دیگر عصمت الله شینواری نماینده ننگرهار در ولسی جرگه می‌گوید داعش در این ولایت به مردم هشدار داده‌است که اگر از فرامین این گروه سرباز بزنند به سرنوشت بدی دچار خواهند شد.

او افزود:

"در حال حاضر داعش حرکت کرده به‌سوی خوگیانی و در ساحه وزیر سنگی که آن را در تصرف دارند، به مردم هشدار داده‌‍اند که باید با آنان یکجا شوند و اگر از فرمان این گروه سر باز بزنند به سرنوت مردم شینواری گرفتار خواهند شد، پیشروی دارند و خواست من این است که باید برای از بین بردن این گروه توجه خاص کنند."

نگرانی‌ها از گسترش فعالیت دوباره داعش در ننگرهار در حالی مطرح می‌شود که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در سفر شان ماه پیش به کابل گفتند که داعش در ننگرهار سرکوب شده و مجال سر بلند کردن را دیگر از دست داده‌است.

با این همه، پس از پرتاب بزرگترین بم غیر هسته‌یی امریکا بر مواضع داعش در ننگرهار، مقام های امریکایی گفتند که در این حمله بیشتر از صد تن از اعضای گروه داعش کشته شدند و این گروه در ننگرهار شکست خورده‌است.

اما این تنها ننگرهار نیست که فعالیت داعش باشنده‌گان آن را نگران ساخته‌است بلکه، از حضور و فعالیت این گروه در برخی از ولایت‌های شمال نیز ابراز نگرانی می‌شود.

شماری از نماینده‌گان ولایت سرپل در ولسی جرگه می‌گویند داعش در ولسوالی‌های درزاب و قوش تیپه مراکز آموزش دارند و باشنده‌گان برخی از ولسوالی‌های سرپل را به پیوستن به صفوف شان وا می‌دارند.

لطف الله عزیزی والی جوزجان نیز به رادیو آزادی می‌گوید گروه داعش فعالیت هایش را در این ولایت گسترش داده و به ایجاد مراکز در بخش های از آن می‌پردازند.

لطف الله غزیزی والی جوزجان
لطف الله غزیزی والی جوزجان

او افزود:

"موجودیت داعش در ولسوالی‌های دزراب و قوش تیپه نمایان است و هم‌زمان فعالیت‌های تروریستی خود را به پیش می‌برند، موجودیت رو به افزون آنان در ساحه و فعالیت‌های تخریب کارانه و وحشت و دهشت آنان سبب شده است که بالاتر از ۱۲۰۰ خانواده خانه های‌شان را تنها در درزاب ترک کرده‌اند و همین‌گونه در قوش تیپه نیز."

وزارت دفاع افغانستان پیش از این گفته است که داعش در این کشور از سوی حلقاتی در پاکستان حمایت شده و اعضای این گروه از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

اما با وجود اقدامات جدی حکومت افغانستان علیه داعش از سرگیری فعالیت‌های این گروه نگرانی‌های جدی را برای مردم و نماینده‌های شان در ولسی جرگه به میان آورده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع هم از ادامه عملیات‌ها برضد این گروه سخن میزیند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، عملیات‌ها هم اکنون برضد فعالیت داعش در چندین ولایت ادامه دارد و تلفات سنگینی به این گروه وارد شده‌است.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"داعش در ساحه تنگی وزیر در ولسوالی خوگیانی تلفات سنگین دیده است و همین‌گونه در ولایت جوزجان نیز این گروه تلفات داشته‌است، ما در برابر تمامی گروه‌های تروریستی در حال انجام عملیات هستیم، ما هیچ گروه تروریستی را در این کشور به فعالیت نخواهیم گذاشت و داعش که گروه تروریستی جهانی است و در افغانستان جای ندارد و ما برای این گروه اجازه فعالیت نخواهیم داد."

وزیری می‌گوید بستر فعالیت‌های این گروه در افغانستان برچیده شده‌است و فعالیت آن تنها در ولایت های جوزجان و ننگرهار محسوس است.

اما شماری از نماینده‌گان مردم ولایت های شمال و جنوب شرق در ولسی جرگه می‌گویند داعش در حال سرباز گیری و بهبود فعالیت هایش در برخی از ولایات است و برای بهار سال آینده آماده‌گی می‌گیرند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG