لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

بر اساس استراتژی تازه موقف افغانستان در باره دیورند رسماً روشن می‌شود


وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‎گوید، استراتژی را تهیه خواهد کرد که در آن موقف حکومت افغانستان در باره خط دیورند بگونه رسمی روشن خواهد شد.

این وزارت می‎گوید، مردم و حکومت این کشور خط دیورند را به رسمیت نمی‎شناسند و این پاکستان است که در تلاش به رسمیت شناختن این خط است.

محمد یعقوب احمدزی معین این وزارت روز پنج شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، تصمیم در این باره را مردم افغانستان خواهند گرفت و این زمانی ممکن است که صلح و امنیت در افغانستان حکم فرما شود.

احمدزی که در باره کار کردهای سه ساله این وزارت گزارش می‎داد در جواب به سوال خبرنگار رادیو آزادی در باره وضعیت جاری و خط دیورند گفت، با استفاده از سیم خار دار کسی نمی‎تواند باشنده‎های دو سوی خط دیورند را از هم جدا کند.

به گفته وی، حکومت در این راستا به تلاش‎های دیپلوماتیک ادامه می‎دهد.

احمدزی: با استفاده از سیم خار دار کسی نمی‎تواند باشنده‎های دو سوی خط دیورند را از هم جدا کند.
احمدزی: با استفاده از سیم خار دار کسی نمی‎تواند باشنده‎های دو سوی خط دیورند را از هم جدا کند.

آقای احمدزی می‎گوید، دولت افغانستان برای مشخص کردن موقف رسمی اش در باره خط دیورند و فعالیت‎های پاکستان در امتداد این خط، یک استراتژی تهیه خواهد کرد.

او افزود:

"روی این مسایل که ما با رئیس جمهور نشست داشتیم، پیشنهاد این بود که یک استراتژی در باره خط دیورند ساخته شود تا این‎که موقف ما را مشخص کند، هیچ دولت تا هنوز این خط را به رسمیت نشناخته و نه هم مردم این خط را به رسمیت شناخته‎اند، برخی شایعاتی وجود دارد که معامله‎های پنهانی صورت گرفته، اصلا هیچ معامله صورت نگرفته و تاکید ما بر این است که مردم در این باره تصمیم می‎گیرند."

وی می‎گوید، در باره تهیه این استراتژی از دو ماه به این سو مشوره‎ها با مردم آغاز شده و قرار است به زودی تکمیل شود.

به گفته آقای احمدزی، در باره خط دیورند به فراخواندن یک لویه جرگه عنعنوی نیاز است و این زمانی ممکن خواهد بود که صلح و امنیت کامل در افغانستان برقرار شود.

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که پاکستان اخیرا در امتداد خط دیورند دست به حصار کشی زده‎است.

پاکستان گفته‎است این کار را به هدف جلوگیری از رفت و آمد تروریست‎ها انجام می‎دهد اما حکومت افغانستان می‎گوید، پاکستان با این کار در تلاش به رسمیت شناختن خط دیورند است.

خط دیورند ۲۶۴۰ کیلومتر طول دارد و معاهده آن در سال ۱۸۹۳ میان امیر عبدالرحمن خان و هند بریتانیوی برای صد سال به امضا رسید.

مشوانی: پاکستان در برخی نقاط تا پانزده کیلومتر داخل خاک افغانستان دیوار سیم خاردار ایجاد کرده‎است.
مشوانی: پاکستان در برخی نقاط تا پانزده کیلومتر داخل خاک افغانستان دیوار سیم خاردار ایجاد کرده‎است.

سخی مشوانی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی و تمامیت ارضی ولسی جرگه در این باره به رادیو آزادی می‎گوید، اقدامات حکومت افغانستان تا حال در باره خط دیورند بطی بوده است.

به گفته وی، پاکستان در برخی نقاط حتی پانزده کیلومتر داخل خاک افغانستان نیز دیوار سیم خاردار ایجاد کرده‎است.

او افزود:

"این مشکل تازه نیست اما در برابر آن حکومت ما ضعیف است، من در ولسی جرگه وکیل کنر هستم اما حالا در خانه پدر و پدر کلانم پاکستان پوسته نظامی ساخته و زمین‎های ما ویران است."

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‎گوید، آنان برای حل این مشکلات تمام تلاش‎های دیپلوماتیک را انجام می‎دهند اما به گفته مسئولان این وزارت در این باره نقش مردم بسیار مهم است.

حکومت افغانستان در ماه مارچ سال روان میلادی نسبت به برخی سرپیچی‎های پاکستان شکایت نامۀ را به سازمان ملل متحد فرستاد اما انتقاد این است که این موضوع چرا به گونه جدی تعقیب نمی‎شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG