لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

مقامات محلی: مخالفان مسلح از اطراف بند سلما متواری شدند


مقامات محلی در ولایت هرات می‌گویند صدها تن از جنگجویان مخالف مسلح دولت را از اطرف بند سلما متواری ساختند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیوآزادی می‌گوید آنان همچنان نگران حضور مخالفان مسلح دولت در این مناطق هستند.

افزایش مخالفان مسلح دولت در اطراف بند سلما در ولسوالی چشت ولایت هرات نگرانی‌های جدی را ببار آورده‌است.

چند روز قبل صدها تن از جنگجویان مخالف دولت در اطراف بند سلما تجمع کردند تا این این مناطق را بیشتر ناامن سازند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیو آزادی گفت شماری از افراد وابسته به گروهی طالبان از ولایات غور و بادغیس به اطراف بند سلما هجوم آورده بودند که از سوی نیروهای امنیتی متواری گردیدند.

او گفت:

"تجمع از طالبان مسلح در ساحات دره تخت ولسوالی چشت وجود داشت که حملات هوایی صورت گرفت و منجر به متفرق شدن آنان شد و در عین زمان در مراحل بعدی هم ما شاهد صدها تن از جنگجویان وابسته به گروه‌های هراس افگن و طالب که این‌ها از ولایات غور و بادغیس هم آمده بودند بودیم که خوشبختانه با تدابیری که از سوی نیروهای امنیتی گرفته شده بود و همچنان با حملات و مانورهای که از سوی نیروهای امنیتی به گونه هماهنگ و مشترک انجام شد، بخش قابل ملاحظه از این تهدیدات کاهش یافت."

سخنگوی والی هرات تأکید می‌کند که تعداد کمی از جنگجویان طالب هنوزهم درین مناطق بود و باش دارند اما نیروهای امنیتی در تلاشِ از بین بردن آنان می‌باشد.

باشنده‌گان محل در اطراف بند سلما نگران موجودیت مخالفان مسلح دولت درین مناطق هستند.

نجم الدین یکی از باشنده‌گان ولسوالی چشت شریف جایکه بند سلما در آن موقعیت دارد به رادیو آزادی می‌گوید که اخیراً تعداد زیادی از طالبان در ساحات بند سلما مستقر شده‌اند و این روند می‌تواند تهدید بزرگی به بند سلما باشد.

او می‌گوید:

"فعلاً امنیت بند سلما خوب است و فقط اطراف آن مثلاً به منطقه دره تخت و سلمه طالب پیدا شده‌است و چند روز است که بیامدند. این‌ها از طرف ملا مصطفی آمده‌اند. اینها دو ماه می‌شود که این مناطق را طالبی اعلان کردند از همان طرف‌ها رخنه کردند به اطراف بند."

ملامصطفی، سید ولی و عبدالرحمن از قوماندانان شناخته شده طالبان در ولسوالی چشت شریف هستند.

محمد ایوب انصاری قوماندان امنیه هرات به رادیو آزادی گفت افراد وابسته به طالبان در اطراف بند سلما از سوی همین افراد اداره می‌شوند.

با این حال عبدالقادر کامل یکی از کارشناسان سیاسی در غرب افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی ایران را در بیشتر نابسامانی‌های امنیتی در بند سلما و اطراف آن مقصر می‌داند.

او می‌گوید ایران از ساخت بند سلما ناخشنود است و همواره کوشش می‌کند تا مانع فعالیت پیشترفت این پروژه شود.

او افزود:

"بند سلما در محراق رقابت‌های سیاسی، اقتصادی و استخباراتی کشورهای منطقه و همسایه‌ما قرار دارد، جنگ خاموش آب میان ایران و افغانستان هر از چندگاهی یکبار آفتابی می‌شود و هر وقتی‌که بحث مدیریت آب و مهار آب مطرح می‌شود برای کشورهای همسایه ما حساسیت برانگیز است."

این بند به ارزش سه صد میلیون دالر از کمک های بلاعوض هند ساخته شده‌است.

بند سلما میتواند هزاران جریب زمین زراعتی را آبیاری کند و بیش از ۴۰ میگاوات برق نیز تولید نماید. کارشناسان تأکید دارند که حکومت افغانستان با توجه به حساسیت این پروژه با کشورهای همسایه باید در تأمین امنیت بند سلما جدی ترعمل کند.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG