لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

آرمان ملی: گشایش بندر چابهار یا رهایی افغانستان از وابستگی به پاکستان؟


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر روی گشایش بندر چابهار به روی تجار افغان تبصره نموده‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله شماره امروزی‎اش نوشته‎است که گشایش بندر چابهار یا رهایی افغانستان از وابستگی به پاکستان؟

در ادامه سرمقاله نوشته شده که بندر چابهار دیروز توسط مقام‎های هندی و افغانستان گشایش یافت و گفته می‎شود این نخستین گام صادراتی هند به افغانستان است.

در سرمقاله آمده‎است که قرار است انتقال مقدار زیاد گندم که بخشی از تعهد هند برای مردم افغانستان است از طریق همین بندر آغاز شود و در هفته‎های آینده شش محموله بارهای هند نیز از بندر چابهار وارد افغانستان خواهد شد.

گشایش بندر چابهار یا رهایی افغانستان از وابستگی به پاکستان؟

در اخیر سرمقاله نگاشته شده که گشایش بندر چابهار می‎تواند منافع اقتصادی ایران، هند و افغانستان را تأمین کند و قدمی است در راستای رهایی افغانستان از وابستگی‌اش به پاکستان و همچنان افغانستان از شر دسایس پاکستان نجات خواهد یافت.

  • قلب آسیا

روزنامه قلب آسیا که به زبان انگلیسی اقبال چاپ می‎یابد نیر روز همین موضوع در مطلبی تبصره نموده‎است و نوشته که هند به‌گونه رسمی صادرات‌اش را به افغانستان از طریق بندر چابهار آغاز نمود.

در مطلب از قول وزیر خارجه هند نوشته‎است که یک بار دیگر به همکاری‎های آن کشور در بخش‎های بازسازی، ظرفیت‌سازی، توسعه اجتماعی و اقتصادی تأکید نموده‎است.

  • مسیر

روزنامه مسیر از زاویه دیگر به این موضوع نگاه کرده و نوشته‎است که هند پیشنهاد پاکستان را برای مذاکره در باره مسایل ترانزیتی با افغانستان رد کرده‎است.

در مطلب از قول یک دیپلومات هندی نوشته شده که از نظر دهلی نو این پیشنهاد پاکستان واقعی و صادقانه نیست.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز در این مورد در صفحه نخست شماره امروزی‌اش نوشته‎است و گفته شده که هند و افغانستان از طریق بندر چابهار داد و ستد تجارتی‌شان را آغاز کردند.

در ادامه نوشته شده که هند اولین محموله گندم کمک آن کشور را از طرق این بندر به افغانستان ارسال نمود و از قول سوشما سواراج وزیر خارجه هند نوشته شده که هند متعهد است تا با افغانستان همکاری‎های دراز مدت نماید.

همچنان از قول وزیر خارجه هند نوشته که افغانستان و هند روابط دیرینه دارند و با افتتاح بندر چابهار این روابط بیشتر از پیش مستحکم خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم در مطلبی روی همین موضوع نگاشته‎است و گفته‎است که هند از طریق ایران به صادرات گندم به افغانستان آغاز نمود.

در ادامه مطلب نوشته شده که به سبب خرابی مناسبات میان هند و پاکستان، پاکستان اجازه نمی‎دهد تا هند از طریق آن کشور به افغانستان صادرات داشته باشد و به همین شکل افغانستان هم نمی‎تواند تا اموال تجارتی‌اش را از طریق پاکستان به هند صادر نماید.

در این اواخر حکومت افغانستان نیز تصمیم گرفته تا بالای صادرات پاکستان به کشورهای آسیای میانه که از طریق افغانستان صورت می‎گیرد، محدودیت وضع کند.

XS
SM
MD
LG