لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

نیویارک تایمز: طالبان حدود ۶۰ درصد عواید‌شان را از مواد مخدر به دست می‎آورند


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان پرداخته و در مقالۀ گفته‎است که طالبان از بابت کار مواد مخدر پول‌های هنگفتی به دست می‎آورند.

در این مقاله آمده‎است که لابراتوار‌های تولید مواد مخدر کوچک و در مغاره‌ها جا گرفته‎اند.

در داخل‌شان، نویسنده تصویر کرده که چند تا بیرل خالی برای مخلوط کردن مواد، بوری‌های مواد کیمیایی مورد نیاز، انبارهای کوچک چوب سوخت، یک ماشین چاپ، یک جنراتور و همچنین پمپی که آب را از چاه نزدیک بیرون کشد، موجود اند.

مقاله نویس گفته‎است که نیروهای پولیس و قوای خاص ایالات متحده در جریان امسال این مکان‌ها را در نقاط مختلف افغانستان جستجو و ردیابی کرده‎اند.

در ادامۀ مقاله گفته شده که مقام‌ها و دیپلومات‌ها ازین نگران هستند که افزایش تعداد لابراتوارهای مواد مخدر چالشی را فرا روی تلاش‌ها برای پایان بخشیدن به شورشگری طالبان ایجاد کرده‎است.

مواد مخدر تصفیه شده در لابراتوار‌ها راه خود را به‌سوی بازارهای غرب باز می‎کند و بر اساس آماری که در این مقاله نیویارک تایمز آمده‎است، طالبان کم از کم ۶۰ درصد عواید‌شان را از راه تجارت مواد مخدر به دست می‎آورند.

انتقال گندم توسط هند از راه بندر چابهار به افغانستان موضوع مهمی دیگری است که شماری از نشریه‌ها به آن توجه کرده اند.

  • ایکانومیک تایمز

روزنامۀ انگلیسی زبان ایکانومیک تایمز هند این گام را ارزنده خوانده چون به استدلال نویسنده پاکستان را کنار گذاشته است.

مقاله نویس گفته‎است، بر اساس پیمان که در سال ۲۰۱۶ میان هند، افغانستان و ایران عقد شد، نخستین محمولۀ که مشمول یک میلیون و یک صد هزار تن گندم می‎شود، روز یکشنبه از راه بندر چابهار به افغانستان فرستاده شد.

  • تلگراف اندیا

نشریۀ آنلاین تلگراف اندیا هم این موضوع را از دید نسبتاً متفاوتی دیده و نوشته‎است که گندم هند از راه چابهار ایران در حالی فرستاده می‎شود که ایالات متحده امریکا مطابقت ایران با توافق هسته‌ای جامع سال ۲۰۱۵ را تائید نکرده‎است.

تلگراف اندیا به سخنان رکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا پرداخته که در سفر چند روز پیش‌اش به هند در پاسخ به یکی از پرسش‌ها گفت که واشنگتن نیت ندارد در پیمان‌های انجام شده برای پیشرفت اقتصادی متحدان ایالات متحده مداخله کند.

  • تربیون

از سوی دیگر، روزنامۀ تربیون پاکستان نوشته‎است که هند بدون توجه به پاکستان، تجارت خود را از راه ایران با افغانستان آغاز کرد.

تربیون افزوده که این اقدام هند پس از آن اتخاذ می‎شود که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در استراتژی جدیدش از هند خواست که کمک‌هایش را با افغانستان افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG