لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

سیگار: واشنگتن به محرم ماندن جزئیات تلفات نیروهای افغان موافقه کرده‌است


دفتر سر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا (سیگار) می‎گوید، واشنگتن موافقه کرده‎است که معلومات در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغان را محرم نگهدارد.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا روز دوشنبه با بیان این مطلب گفت، عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغان امکان دارد، مانع توانایی آن‎ها برای نظارت بر نیروهای افغان شود که از سوی ایالات متحده امریکا تمویل می‎شوند.

جان سوپکو
جان سوپکو

وی در گزارش سه ماه اخیر امسال خود در مورد استفاده از وجوه مالی ایالات متحده در افغانستان گفت:

"نیروهای نظامی امریکا به او گفته‎اند که شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان متعلق به حکومت افغانستان بوده و حکومت این کشور تقاضا کرده که این رقم را محرم نگهدارند."

سوپکو می‎گوید، این اقدام امکان دارد توانایی اداره سیگار را برای ارائه گزارش روی پیشرفت و ناکامی در یک سکتور عمده بازسازی مانع شود.

سیگار خاطر نشان ساخت که ۶۰ در صد ۱۲۱ میلیارد دالر امریکا که از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون در افغانستان به مصرف رسیده، به نیرو های امنیتی افغان داده شده‎است.

او گفت، پس از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی این دومین باریست که نیروهای امریکایی معلومات در باره تلفاتی قوای افغان را علنی نمی‎سازد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، این وزارت تلفات نیروهای امنیتی افغان را با شمار دقیق کشته و زخمی‎های آن لحظاتی پس از حادثه و عملیات با رسانه‎ها شریک ساخته شده‎است.

دولت وزیری
دولت وزیری

تورن جنرال دولت وزیری سخنگوی و زارت دفاع افغانستان گفت:

"اصلاً با حمایت قاطع توافق طوری صورت گرفته که آن‎ها شمار تلفاتی عساکر خود را اعلان کنند و ما تلفاتی قوای خود را. یعنی آن‎ها شمار تلفات ما را اعلان نه کنند."

سیگار در گزارش قبلی خود شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان در جنگ با شوریان طالب و دیگر گروه‎های مخالف را، قویاً تکان دهنده خواده بود.

به گفته سیگار در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال پیش تلفات نیروهای امنیتی افغان ۳۵ درصد بالا رفت و ۶۸۰۰ سرباز و عسکر افغان در جریان درگیری‎های کشته شدند.

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر رقم تلفات نیروهای افغان را در دست ندارد، تورن جنرال دولت وزیری اضافه کرد که آن‎ها هر زمانی که حادثه و یا عملیاتی صورت می‎گیرد، از رقم تلفات رسانه‎های را در جریان گذشته‎اند.

XS
SM
MD
LG