لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

سارنوال محکمه جرایم بین‌المللی خواهان تحقیق جرایم جنگی در افغانستان شد


سارنوال محکمه جرایم بین المللی می‌خواهد تا برایش مجوز داده شود که در مورد ادعا ها بخاطر ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان تحقیق کند.

فاتو بنسودا به این باور است که براساس برخی دلایل موثق، جرایم جنگی در افغانستان رخ داده اما او بر تحقیق تاکید می‌کند.

او می‌گوید در صورتی که درخواستش پذیرفته شود، سارنوالی محکمه جرایم بین‌المللی در مورد رویداد های پس از ماه می سال ۲۰۰۳ تحقیق می‌کند.

این نخستین بار است که یک محکمه بین‌المللی خواهان تحقیق در مورد جنایت‌های جنگی در افغانستان شده‌است.

فاتو بنسودا سارنوال محکمه جرایم بین‌المللی می‌خواهد برایش مجوز جهت آغاز تحقیق در مورد جنایت های جنگی در افغانستان داده شود.

خانم بنسودا در یک بیانیه که امروز نشر شد، گفت براساس برخی از دلایل معقول گمان می‌رود که جنایت های جنگی در افغانستان صورت گرفته باشد.

به گفته وی، تحقیق از اول ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد صورت خواهد گرفت.
وی گفت:
" من درخواستم را برای تایید قضایی می‌سپارم و این را می نگارم که دلایل معقول وجود دارد که باور کرد، جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت مرتبط با بحران در افغانستان رخ داده است."

سارنوال محکمه جرایم بین‌المللی همچنان می‌گوید اگر درخواستش پذیرفته شود، دفتر وی تحقیقات را در مورد جنایت های صورت گرفته در محدوده صلاحیت این محکمه، که بر اساس ادعا توسط یکی از طرف‌های برخورد مسلحانه صورت گرفته، در چهار چوب ماموریت و امکانات این اداره انجام خواهد داد.

فاتو بنسودا در ادامه گزارش اش گفته که دفتر وی تلاش خواهد کرد تا حد امکان در مورد اجرای ماموریت اش نسبت به وضعیت مشکل قربانیان، محتاطانه عمل کند.
وی می‌گوید:
" بر اساس پالیسی و عملکرد دفتر ما، بیشتر تمرکز روی کسانی خواهد بود که بیشترین مسئولیت را در مهم ترین جنایت های که بر اساس ادعا در مورد وضعیت افغانستان بر آن‌ها وارد شده، داشته اند."

سارنوال محکمه جرایم بین‌المللی همچنان می‌گوید پشتیبانی و همکاری دولت افغانستان و سایر کشور ها به شمول جامعه بین‌المللی در راستای انجام تحقیق خیلی ها ضروری است.

تا حالا هیچ گونه تحقیق بین‌المللی در مورد رخداد ها و وقوع جرایم جنگی در افغانستان صورت نگرفته است.

در بیش از سه دهه اخیر، رژیم کمونیستی در حمایت اتحاد شوروی سابق، حکومت مجاهدین و سپس طالبان به دست داشتن و ارتکاب چنین جنایت ها متهم شده‌اند.

اما حالا محکمه جرایم بین‌المللی می‌گوید بر اساس ادعا های که صورت گرفته، در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد برای تحقیق، آن‌ها در مورد سال های پیش از ماه می سال ۲۰۰۳ تحقیق نمی‌کنند بلکه در باره رویداد های پس از آن بررسی همه جانبه خواهند کرد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG