لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

پادشاه عربستان سعودی دو عضو ارشد رهبری آن کشور را تعویض کرد


سلمان پادشاه عربستان سعودی در یک تلاش به‌خاطر تحکیم قدرت محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور، در یک فرمان شاهی که از طریق تلویزیون العربیه نشر شد، دو عضو ارشد رهبری عربستان سعودی را با افراد جدید تعویض کرد.

پادشاه عربستان سعودی همچنان امروز یکشنبه اعلان کرد که چهار وزیر بر حال و ده‌ها وزیر سابق آن‌کشور توسط کمیته تازه ایجاد شدۀ ضد فساد دستگیر شده‌اند.

این کمیته تحت رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی عمل می‌کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

​در اعلان رسمی نام‌های همۀ افرادی که دستگیر شده‌اند، ذکر نشده‌است، ولی یک مقام ارشد عربستان سعودی بعداً گفت، الولید بن طلال "Alwaleed bin Talal" که یک ملیاردر است و ابراهیم العساف "Ibrahim al-Assaf" وزیر سابق اقتصاد این کشور در بین افرادی اند که دستگیر شده و تحقیقات از آنها جریان دارد.

سلمان پادشاه هشتاد و یکساله عربستان سعودی دو وزیر جدید را برای وزارت‌های کلیدی امنیت داخلی و اقتصاد تعیین کرده است.

وی در یک فرمان شاهی که از طریق تلویزیون العربیه نشر شد، خالد بن عیاف "Khaled bin Ayyaf" را به عوض شهزاده معتب بن عبدالله "Miteb bin Abdullah" به حیث وزیر گارد ملی تعیین کرد.

شهزاده معتب بن عبدالله قبل از تعیین شهزاده محمد بن سلمان به حیث ولیعهد یکی از رقبای وی برای این سمت محسوب می‌شد و آخرین فرد خاندان پادشاه سابق عربستان سعودی "عبدالله" به شمار می‌رفت که در حکومت جدید مقام عالی داشت.

شاه عبدالله در سال ۲۰۱۵ میلادی وفات کرد و به‌جای وی برادر اندرش سلمان، پادشاه عربستان سعودی شد.

در فرمان شاهی پادشاه عربستان سعودی همچنان گفته شده، محمد التوجری "Muhammad al-Tuwaijri" معاون وزارت اقتصاد به جای وزیر عادل فقیه "Adel Fakieh" تعیین شده‌است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفته‌است، می‌خواهد این‌کشور را براساس برنامۀ "دیدگاه ۲۰۳۰" خود متغییر ساخته، شدت برخی قوانین محافظه کار را کاهش داده و اقتصاد وابسته به نفت عربستان سعودی را توسعه دهد.

بر اساس برنامۀ "دیدگاه ۲۰۳۰" اخیراً برای زنان در عربستان سعودی اجازۀ راننده‌گی و تماشاه مسابقات در استدیوم‌های ورزشی داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG