لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

نیویارک تایمز: کندز میدان دشوار جنگ برای نیروهای امریکایی و افغان است


کشته شدن افراد ملکی در ولایت کندز موضوع است که اکثر روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود به آن پرداخته اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز با اشاره به رویداد کشته شدن افراد ملکی در کندز می‌نویسد، ولایت کندز هم برای نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا و هم برای نیروهای افغان یک میدان دشوار جنگ است.

روزنامه نیویارک تایمز با اشاره به اعلان اخیر اردوی امریکا که گفته‌است در جریان دو ماه گذشته حدود ۹۰۰ بمب و راکت بالای مواضع مخالفان مسلح پرتاب شده‌اند می‌نویسد، بعد از اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، اردوی امریکا حملات هوایی را بالای مواضع مخالفان مسلح بیش از دو برابر افزایش داده‌است.

نیویارک تایمز در مورد حملۀ اخیر در کندز با نقل قول از تعدادی باشنده‌گان ولسوالی چهاردرۀ آن ولایت می‌نویسد که گفته‌اند، از مدت چند روز بین مخالفان مسلح و نیروهای کوماندوی افغانستان جنگ در منطقۀشان ادامه داشت و بالای مواضع طالبان چندین بار بمبارد صورت گرفت.

روزنامه از قول عبدالقیوم خیاط می‌نویسد که گفته‌است:

"در جریان شب چندین بار منطقه ما مورد حملۀ هوایی قرار گرفت."

عبدالقیوم که سه عضو خانواده‌اش را در این حملات از دست داده‌است می‌گوید، زمانی که مردم قریه صبح از خانه‌‌های‌ شان بیرون شدند تا بیبینند چه واقع شده‌است، او از خانه‌اش بیرون نشد، بعد دید که مردم اجساد را انتقال می‌دهند.

  • گاردین

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا نیز در مورد رویداد اخیر در ولایت کندز مقالۀ را به نشر رسانیده در بخشی از آن می‌نویسد، افزایش بمباردمان بالای مراکز طالبان از یک‌طرف بخشی از آزادی‌هایست که دونالد ترمپ برای اجرای عملیات هوایی به قوماندانان اردوی امریکا داده‌است، از جانب دیگر نشان‌دهندۀ مداخله احتمالی مستقیم امریکا در جنگ افغانستان می‌باشد.

روزنامۀ گاردین از قول یک مقام امنیتی ولایت کندز می‌نویسد که گفته‌است، بمباردمان هنگامی صورت گرفت که طالبان افراد ملکی را به انتقال اجساد جنگجویان‌شان مجبور ساختند.

این مقام افغان که از افشای نامش خودداری کرده، به روزنامۀ گاردین گفته‌است، این افراد طالبان در جریان عملیات یک شب قبل، هدف قرار گرفته بودند.

در مورد تلفات افراد ملکی در ولسوالی چهاردره گزارش‌های متفاوت به نشر رسیده‌است.

روزنامۀ گاردین با استفاده از منابع خود تعداد تلفات را در جایی ۵۵ و در جایی دیگر ۴۰ خوانده‎است.

این در حالیست که روزنامه نیویارک تایمز ۱۳ تن گزارش داده‎است.

ولی سخنگوی والی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت، در نتیجۀ این بمباردمان، صرف یک فرد ملکی کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG