لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

بعد از "حمله راکتی حوثی‌ها بر ریاض"، پنتاگون حمایتش از سعودی را اعلام کرد


پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا به دنبال متهم شدن حوثی‎های یمن به یک حمله راکتی که شهر ریاض را هدف قرار داد، حمایت خود را از عربستان سعودی اعلام کرد.

عربستان سعودی روز دوشنبه گفت، ایران سیستم راکت‎های بالیستیک را به دسترس حوثی‎های یمن قرار داده‎است که آن‎ها ریاض را با یکی از این راکت‎ها هدف قرار دادند.

ادرین رنکین گالووی «Adrian Rankine-Galloway» سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی را به‌خاطر افشا کردن نقش ایران در حمایت از شورشیان حوثی در یمن تمجید کرد.

ساختمان پنتاگون
ساختمان پنتاگون

وی گفت:

"امریکا روابط دفاعی قوی خود با عربستان را حفظ می‎کند و همچنان به همکاری بر سر اولویت‎های مشترک امنیتی که شامل مبارزه با سازمان‎های شورشی افراط‌گرا و خنثی کردن نفوذ بی‌ثبات کننده ایران در منطقه شرق میانه‎است، ادامه می‎دهد."

این اظهارات را پنتاگون در حالی ابراز کرد که ریاض و تهران همدیگر را به حمایت از شورشیان متهم کردند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در تویترش نوشت، عربستان سعودی یمن را با بمباردمان ویران کرده، افراد ملکی را کشته و باعث قحطی در آن‎جا شده، اما باز هم تهران را متهم می‎کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز گفت که حوثی‎ها به صورت مستقل و در پاسخ به جنایت‎های جنگی عربستان سعودی، بر ریاض حمله راکتی را انجام داده‎اند.

آنسو، عادل‌الجبُیر وزیر خارجه سعودی در تویترش نوشته‎است که مداخله ایران بالای امنیت کشور های منطقه تأثیر می‎گذارد.

به‌گفته او، کشورش اجازه نخواهد داد که ایران امنیت ملی آن‎ها را آسیب بزند.

عربستان سعودی به روز دوشنبه گفت که سیستم دافع هوای این کشور یک راکت بالیستیک را در نزدیک میدان هوایی بین‌المللی ملک خالد در ریاض سرنگون کرد.

به دنبال این حمله، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی تمامی راه‎های زمینی، بحری و هوایی را بر یمن بسته‎است.

این اقدام باعث شد تا دو پرواز سازمان ملل که حاوی کمک‎های بشر دوستانه به یمن بود، اجازه نشست را نیابند.

سازمان ملل‌متحد بارها ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به مسدود ساختن دسترسی به کمک‎های بشر دوستانه در یمن مورد انتقاد شدید قرار داده‎است.

به‌گفته سازمان ملل‌متحد حدود هفت میلیون نفر در یمن در آستانه قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG