لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

بسیاری از علمای دینی تاجکستان که در خارج تحصیل کرده‌اند سبکدوش می‌شوند


مقام‎ها در تاجکستان تعهد کرده‎اند تا بسیاری از علمای دینی را که در خارج از کشور شان تحصیل کرده‎اند، از وظایف شان سبکدوش کنند.

کمیته دولتی امور مذهبی تاجکستان ماه گذشته تعهد کرد که تا نیمه ماه نوامبر سال روان میلادی تمامی علمای دینی را که بیرون از تاجکستان تحصیل کرده‎اند از وظایف شان بیرون کند.

این تصمیم به هدف جلوگیری از افراط گرایی مذهبی گرفته شده‎است.

اجکستان هشت میلیون نفوس مسلمان دارد و این اقدام می‎تواند موجب تسلط بیشتر حکومت بالای فعالیت مذهبی در این کشور شود.

یک ملا امام در دوشنبه تاجکستان
یک ملا امام در دوشنبه تاجکستان

کمیته امور مذهبی تاجکستان ادعا می‎کند که شماری از شخصیت‎های مذهبی که در خارج از کشور تحصیل کرده‎اند در حال ترویج مسایل مذهبی‎اند که در تاجکستان ممنوع می‎باشد و آن‎ها نوع از افراط گرایی را تدریس می‎کنند.

عبدالمکرم عبدالقادر زاده رئیس شورای اسلامی تاجکستان یکی از علمای دینی این کشور است که تحصیلاتش را در پاکستان فرا گرفته‎است، او پس از اعلام این اقدام حکومت استعفایش را پیشکش کرده و گفته‎است که بخاطر ثبات تاجکستان آماده‎است از سمت اش کنار رود.

امامان در تاجکستان توسط همین کمیته امور مذهبی استخدام می‎شوند که در مورد علمای دینی که در خارج از تاجکستان تحصیل کرده‎اند تصمیم گرفته‎است.

این کمیته نظارت بر مساجد، کلیساها و اجرای قوانین مربوط به مذهب را به عهده دارد.

در اوایل سال جاری میلادی، هفت امام در قریه سغد واقع در شمال تاجکستان به اتهام عضویت با گروه‎های ممنوعه اسلامی به سه سال زندان محکوم شدند اما هر سه امام اتهامات علیه خود را رد کردند.

تاجکستان
تاجکستان

مقام‎ها در تاجکستان می‎گویند، در حال حاضر حدود پنجصد تبعه این کشور در حال فرا گیری تحصیل در مدارس اسلامی خارج از تاجکستان اند.

تاجکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از سه هزار دانش آموز را که در مدارس دینی این کشور درس می‎خواندند دوباره به کشورهای شان فرستاد.

این اقدام پس از فرمان امام علی رحمان رئیس جمهور آن کشور روی دست گرفته شد که بر اساس آن فرمان، برای جلوگیری از افراط گرایی صورت گرفت.

مقام‎های تاجکستان اخیراً گفتند که از جمع محصلین تاجکستانی که دوباره به کشور شان برگشته‎اند حدود سی تن آن‎ها به روابط با گروه‎های افراطی مطننون اند و حدود ۱۸ تن از اتباع تاجکستان امسال این کشور را به قصد پیوستن با گروه داعش ترک کردند.

XS
SM
MD
LG