لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

طرفداران کمونیسم از صد سالگی "انقلاب بلشویک" در روسیه تجلیل کردند


هزاران تن از طرفداران کمونیسم از سراسر جهان به تاریخ هفتم نوامبر در شهر مسکو گرد آمده، در حالی در یک گردهمایی از صد سالگی انقلاب بلشویک تجلیل کردند که کرملین از تجلیل آن اجتناب کرده‌است.

در سال ۱۹۱۷ میلادی در نتیجه انقلاب بلشویک در روسیه، حکومت تزار سرنگون شد و اتحاد شوروی سابق شکل گرفت و انقلاب بلشویک به حاکمیت ۷۰ سالۀ کمونیسم در یک حوزه بزرگ جهان منجر شد.

در این گردهمایی تظاهر کننده‌گان از ده‌ها کشور جهان در سرک اساسی شهر مسکو راه‌پیمایی نموده، در حالی‌که بیرق‌های سرخ را با خود حمل کرده و شعارهای کمونیستی می‎دادند، از کنار ساختمان پارلمان روسیه (دوما) گذشته، در میدان انقلاب گرد آمدند و در حالی‌که آهنگ‌های دوران شوروی سابق از بلندگوها پخش می‌شد، پولیس از تظاهر کننده‌گان نظارت می‌کرد.

گنادی زوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه
گنادی زوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه

گنادی زوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه در جریان سخنرانی در این گردهمایی گفت:

"انواع دروغ و حرف‌های پوچ که در یک تلاش به‌خاطر مخفی نگهداشتن حقیقت انقلاب سترگ اکتوبر و دستاورد‌های جاویدان آن استفاده شد، ارزش توجه ما را ندارند."

کرملین به این سالگرد مهم انقلاب بلشویک چندان توجه نکرده، در عوض مقامات روسیه بالای یادبود از جنگ دوم جهانی با رسم گذشت نظامی تمرکز کردند.

تا از سالروز رسم گذشتی تجلیل کنند که در سال ۱۹۴۱ میلادی از آن عساکر با شعارهای "دفاع از مادر وطن" به‌سوی جبهه جنگ با نازی‌ها شتافتند.

در آن‌سوی دیوار کرملین در میدان سرخ تا هنوز هم جسد مومیایی شدۀ ولادیمیر ایلیچ لنین رهبر حزب بلشویک در یک آرامگاه قرار دارد.

حکومت ولادیمیر پوتین که از رهبر حزب بلشویک انتقاد می‌کند، در زمینه تجلیل از سالگرد انقلاب بلشویک کار اندک را انجام داده‌است.

گنادی زوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه با اشاره به شخصیت ولادیمیر ایلیچ لنین در این گردهمایی گفت:

"لنین جهان تازه‌ای را ارائه کرد، وی نه‌تنها پیشنهاد آن‌را کرد، بلکه حکومت شوروی به هر آزمون تاریخی آن پاسخ داد."

با وصف آن‌که حزب کمونیست روسیه، بعد از حزب حاکم بیشترین اعضا را در مجلس نماینده‌گان آن کشور دارد، اما امروز این حزب از تأثیرات واقعی اندک برخوردار است و در بیشترین مسایل مهم همراه ولادیمیر پوتین رأی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG