لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

آغاز بحث‌های جمعیت اسلامی افغانستان روی نقش آینده عطا محمد نور


سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‎گوید، بحث‎ها در این حزب در باره این‎که عطا محمد نور والی بلخ در آینده چی نقشی را بازی کند، آغاز شده‎اند.

هیئتی متشکل از شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان اخیراً به دیدار عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیوی جمعیت اسلامی رفته و در این باره بحث کرده‎اند که آقای نور در آینده چی نقشی را بازی خواهد کرد.

عبدالشکور واقف حکیمی سخنگوی این حزب روز چهار شنبه «۱۷ عقرب ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی، اما گفت که این بحث‎ها تا هنوز نهایی نشده‎اند.

آقای حکیمی که خودش عضو این هیئت بوده می‎گوید، آنان بر سر تحولات اخیر سیاسی و تحولات در داخل حکومت نیز بحث کرده‎اند.

حکیمی: از پیش هم در این باره بحث‎های وجود داشت.
حکیمی: از پیش هم در این باره بحث‎های وجود داشت.

اما وی در باره این‎که آیا بر آمدن تغییر در کرسی ولایت بلخ هم بحث‎های صورت گرفته یا نه؟ گفت:

"بدون شک از پیش هم در این باره بحث‎های وجود داشت، اما تا حال نهایی نشده، بحث بر سر این صورت گرفته که آقای نور در آینده چی نقشی را بازی کند و یا اکنون چی تصامیمی باید گرفته شود."

دست کم سه منبع معتبر در حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی تائید کرده‎اند که حکومت در باره آوردن تغییرات در کرسی ولایت بلخ تصمیم گرفته‎است.

یکی از این منابع که نمی‎خواهد از وی نام ببریم گفته‎است، در آینده نزدیک والی فعلی بلخ یا استعفا می‎دهد و یا هم برکنار خواهد شد.

منبع اضافه کرده‎است که رئیس اجرئیه نیز هیئتی را به بلخ فرستاده تا در باره آماده شدن عطا محمد نور برای آمدن تغییر در کرسی این ولایت، صحبت کند.

تلاش‌های ما برای گرفتن نظر عطا محمد نور بی‌نتیجه ماند، اما ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی در صحبت با رادیو آزادی، ادعاها مبنی بر برکناری عطا محمد نور و رفتن هیئت ریاست اجرائیه به بلخ را رد می‌کند.

عطا محمد نور از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ میلادی والی بلخ بود و در این سال با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان او را به‌عنوان سرپرست ولایت بلخ تعیین کرد.

اما در ماه فبروری سال روان میلادی، آقای نور بار دیگر بر اساس حکم رئیس جمهور به‌عنوان والی بلخ تعیین شد.

آقای نور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ از عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی محمد اشرف غنی حمایت کرد.

او همچنان یکی از منتقدان سران حکومت وحدت ملی است.

در همین حال شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور که روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‎کرد گفت، تا هنوز در باره برکناری عطا محمد نور از ولایت بلخ، حکومت فیصله نکرده‎است.

شاه‌حسین مرتضوی
شاه‌حسین مرتضوی

او افزود:

"یک مقام دولتی به هر دلیلی که از ادامه کار می‎خواهد خودداری کند بستگی به خود شان دارد و آن را می‎شود که مستقیماً از خود والی صاحب سؤال کنید، اما تا این لحظه [ساعت ۲ بعد از ظهر روز چهارشنبه] در مورد برکناری‎اش از طرف حکومت چیزی وجود ندارد."

اما آقای مرتضوی در جریان صحبت‎هایش این را هم گفت که عزل و تقرر در تمام ادارات دولتی یک امر عادی و معمول است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG