لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

اگر کمک‌های بشر دوستانه به یمن نرسد آن‌کشور با قحطی روبه‌رو خواهد شد


اگر کمک‌های بشر دوستانه به یمن نرسد جمعیت آن‌کشور با قحطی روبه‌رو خواهد شد.

مسئول امور بشری سازمان ملل متحد می‌گوید، در صورتی‌که عربستان سعودی محاصره مرزهای ساحلی یمن را خاتمه ندهد، مردم یمن به بزرگترین قحطی که جهان در چندین دهه نظیر آن‌را ندیده‌است روبه‌رو خواهند شد.

به گفتۀ سازمان ملل، کمک‌های بشر دوستانه که پیش از این به یمن رسیده‌اند، می‌تواند نیاز مردم را تنها تا شش هفته دیگر مرفوع کند.

در اعلامیه که سازمان ملل به‌روز پنجشنبه نشر کرد آمده‌است که وضعیت بشر دوستانه در یمن شدیداً رو به وخامت است و هر نوع اختلال در رسانیدن کمک‌ها که شامل مواد خوراکی، ادویه و مواد سوخت است می‌تواند میلیون‌ها تن را به گرسنگی دچار کند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پس از آن راه‌های مواصلاتی به یمن را مسدود ساخت که ریاض گفت، شورشیان حوثی شنبه گذشته یک راکت را به سوی میدان هوایی بین المللی ملک خالد پرتاب کردند که از سوی سیستم دافع هوای این‌کشور سرنگون شد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ سه ساله داخلی یمن، از حکومت این کشور حمایت می‌کند و همچنان همواره ادعا کرده‌است که شورشیان حوثی از سوی رژیم ایران پشتیبانی می‌شوند.

حوثی‌های یمن به‌روز پنجشنبه هُشدار دادند که حملات راکتی بالای عربستان سعودی را به‌خاطر دفاع از یمن ادامه خواهند داد.

گروه‌های کمک رسان می‌گویند، حدود ۱۷ میلیون نفر در یمن با کمبود مواد خوراکی روبه‌رو اند اما هفت میلیون آن‌ها بگونۀ کامل بالای کمک‌های بشر دوستانه اتکا دارند و دو اعشاریه دو میلیون کودک دچار سوء تغذیه اند.

افتخار عبدو یکی از باشنده‌های شهر صنعا پایتخت یمن که تحت کنترول نیرو های حوثی قرار دارد به خبرگزاری جرمنی گفته است که مردم نیاز به کمک دارند تا آن‌ها را از وضعیت بد زنده‌گی نجات دهد.

به گفته او، مردم در حال تلاش برای زنده ماندن اند.

XS
SM
MD
LG