لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

تبصره نیویارک تایمز روی عواقب فرستادن افغان‎ها به جنگ سوریه از سوی ایران


  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در بارۀ بازسازی نیروهای هوایی افغان یک مطلب نشر کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد امریکا می‎خواهد که یک موج بسیار عظیم قوای هوایی در افغانستان ایجاد کند ولی نتایج موثر آن چندین سال را در بر خواهد گرفت.

قوماندان عمومی نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان جنرال جان نیکلسن چند هفته قبل گفته بود که قوای هوایی افغانستان با داشتن ۱۵۹ هلیکوپتر بلک هاک چنان یک موج طوفان سونامی را ایجاد خواهد کرد که بن بست کنونی جنگ در برابر شورشیان را درهم خواهد شکست.

اما واشنگتن پست می‎نویسد که آماده ساختن و فرستادن هر یکی از این هلیکوپترها به افغانستان هفت میلیون دالر هزینه دارد و حد اقل در چند سال آینده روی وضعیت جنگ تاثیر قابل ملاحظۀ نخواهند داشت چون بنوشته روزنامه از این هلیکوپترها بیشتر در اکمالات، خدمات طبی و ترانسپورت استفاده خواهد شد و به تدریج جای هلیکوپترهای می-17 زمان اتحاد شوروی سابق را خواهند گرفت.

واشنگتن پست می‎افزاید که این

هلیکوپترها بازهم به میدان جنگ افغانستان دیر رسیده‎اند چون تلاش سپردن آن‎ها به اردوی افغانستان به کندی به پیش می‎رود

و آموزش پیلوتان طولانی است. در هر سه ماه شش پیلوت از کورس‎های آموزشی فارغ می‎شوند و استفاده از هلیکوپترهای می-17 ادامه درد.

واشنگتن پست از قول دگروال داریل اینسلی معاون قوماندان برنامه مشاوریت هوایی امریکا می‎نویسد که فراهم آوری این هلیکوپترها هرچند مهم و اساسی بوده ولی نسبتا آسان است اما روند آموزش عملی پیلوتان، نگهداری و مراقبت این طیاره‎ها و تهیه پرزه جات آن‎ها دشوار تر است.

  • نیویارک تایمز

در این میان روزنامه نیویارک تایمز یک مطلب نشر کرده‎است در بارۀ عواقب فرستادن افغان‎ها به جنگ سوریه از سوی ایران.

روزنامه می‎نویسد که نگرانی مقامات افغان این است که اگر این جنگجویان به افغانستان بر گردند چه خواهند کرد؟

گزارش‎ها می‎رساند که ایران هزاران افغان مهاجر را به جنگ سوریه فرستاده و برای آن‎ها یک فرقۀ بنام فاطمیون تشکیل داده‎است.

نیویارک تایمز با دو تن از باشنده‎گان ولسوالی یکاولنگ بامیان گفت و گو کرده‎است که از جنگ سوریه برگشته‎اند.

آن‎ها به دلایل امنیتی نخواستند که نام‎هایشان افشا شود. ولی روزنامه از قول یکی آن‎ها می‎نویسد که قوماندانان به ما می‎گفتند که روزی بامیان را به مرکز قوای فاطمیون مبدل خواهند ساخت. دومی گفته‎است که در آن‎جا به تکرار به ما گفته می‎شد که بالاخره شما هم روزی درکشور خود خواهید جنگید.

نیویارک تایمز می‎نویسد که جنگجویان فاطمیون کلمات ستایشی آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران را چون علامه افتخار در لباس‎های نظامی خود نصب می‎کنند.

XS
SM
MD
LG