لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

ایرو ایشیا ریویو: "ریکا" و پروسه‌های قلب آسیا سبب ثبات منطقه‌یی شده می‎توانند


  • ایرو ایشیا ریویو

ریکا به رهبری افغان‎ها و پروسه‌های قلب آسیا سبب ثبات و شگوفایی منطقه‌یی شده می‎توانند، این عنوان یک مطلب نشریه ایرو ایشیا ریویو است.

هفتمین کنفرانس همکاری اقتصادی منطقه‌یی در مورد افغانستان یا "ریکا" امروز و فردا در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‎شود.

درین کنفرانس محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان و صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه این کشور اشتراک می‎کنند.

ایرو ایشیا ریویو نوشته‎است، برگزاری این نشست یک فرصت به موقع برای همسایه‌های دور و نزدیک افغانستان خواهد بود تا از پیشرفت‌های که پس از برگزاری نشست قبلی "ریکا" در کابل صورت گرفته، استفاده کنند.

به نوشته نشریه، این نشست فرصتی است برای اشتراک کننده‌ها تا در مورد چالش‌ها و نیازمندی‌ها برای تمویل و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها در بخش‌های کلیدی مانند انرژی، شبکه‌های ترانسپورتی، تأسیسات تجارتی و ترانزیتی، مخابرات و حمایت از کارگران بحث کنند.

محمد رشید محمدی معاون دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که در هفتمین نشست "ریکا" موافقتنامه راه لاجورد امضا خواهد شد.

نویسنده مطلب در ادامه نوشته‎است، هفتمین کنفرانس پروسه قلب آسیا در اوایل ماه دسمبر در باکو پایتخت آذربایجان برگزار می‎شود.

به نوشته نویسنده، درین کنفرانس میکانیزم تطبیق تدابیر برای اعتماد سازی در بخش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی به بحث گرفته خواهد شد.

  • سازمان عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل با پخش یک مطلب در صفحه انترنت خود از پارلمان ناروی خواسته‎است که پناهجویان افغان را به‌گونه اجباری به افغانستان نفرستد.

در مطلب آمده‎است؛

اگر پارلمان ناروی به طرفداری از نفرستادن این پناهجویان برای یک مدت کوتاه به افغانستان رأی بدهد، کسانی که در تلاش کسب پناهنده‎گی در ناروی اند، چانس نجات از وحشت جنگ در افغانستان را خواهند یافت.

ماریا سیرانو، کمپاین کننده امور پناهجویان در سازمان عفو بین‌الملل گفته‎است، وضعیت در افغانستان در حال خراب شدن است.

به باور سیرانو، پناهجویان افغان در ناروی با ترس در مورد نتیجه رأی گیری پارلمان ناروی در مورد‌ شان می‎اندیشند.

در پارلمان ناروی امروز در مورد سرنوشت این پناهجویان رأی گیری می‎شود.

در ادامه آمده‎است، ناروی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۷۶۰ پناهجوی افغان و در نیمه اول سال روان میلادی ۱۷۲ پناهجو را به افغانستان فرستاده‎است.

در مطلب به سخنان وزیر مهاجرین ناروی اشاره شده که در آغاز ماه جاری میلادی گفته بود، شخصاً به افغانستان نخواهد رفت، زیرا این کشور بسیار خطرناک است.

در ادامه نوشته شده که با وصف این حقیقت که شمار تلفات غیر نظامیان در افغانستان به بلندترین حد خود رسیده‎است، حکومت ناروی با بازگشتاندن پناهجویان افغان به کشور شان، آنان را می‎ترساند و با یک حالت نا مطمئن و خطر تخطی‌های حقوق بشر مواجه می‎کند.

XS
SM
MD
LG