لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

هزاران ایرانی زلزله زده شب دوم را نیز در زیر آسمان و خیمه‎های موقت گذراندند


هزاران تن در ایران شب را در زیر آسمان و یا هم خیمه‎های موقت در حالی گذراندند که زلزلۀ نیرومند در نزدیک مرز ایران و عراق صدها کشته و هزارها زخمی به جا ماند.

مقام‎های ایرانی امروز را ماتم ملی اعلام کرده و همچنان از بلند رفتن شمار تلفات این زلزله خبر دادند.

رسانه‎های ایران اوایل امروز از بلند رفتن شمار تلفات ناشی از این زلزله خبر دادند.

بر اساس این گزارش‎ها، در زلزلۀ که شام یکشنبه در مناطق مرزی ایران و عراق به وقوع پیوست، حداقل ۴۳۰ تن کشته و حدود هفت هزار تن دیگر زخمی شده‎اند.

به‌گفته مقام‎های ایرانی بیشترین آسیب به ولایت کرمانشاه این کشور رسیده‎است.

از سوی دیگر، مقام‎های عراقی گفته‎اند، در این زلزله که اداره سروی زمین شناسی امریکا قدرت آن را ۷،۳ درجه ریشتر خوانده‎است، هفت تن کشته و ۵۳۰ تن دیگر زخمی شده‎اند.

ایران
ایران

از این‎که بیشترین تلفات به شهروندان ولایت کرمانشاه ایران وارد شده‎است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز از این ولایت دیدن کرد و در آن‎جا گفت که از هر امکان دست داشته برای حل مشکل آسیب دیده‎ها استفاده خواهد شد.

ایران همچنان امروز را به خاطر تلفات هنگفت ناشی از این زلزله، ماتم ملی اعلان کرده‎است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‎های رویترز و فرانس پرس، عملیات نجات در ولایت کرمانشاه متوقف شده و امید برای زنده ماندن کسانی‎که در زیر آوره‌ها گیر مانده‎اند، کاهش یافته‎است.

تا هنوز در مورد شمار کسانی‎که پس از این زلزله ناپدید شده‎اند چیزی گفته نشده‎است.

رویترز گزارش داده که پیر حسین کولیوند رئیس خدمات اضطراری ایران به تلویزیون دولتی این کشور گفته‎است که عملیات نجات در ولایت کرمانشاه متوقف شده‎است.

ایران
ایران

مرکز نظارت زمین‌شناسی پوهنتون تهران گفته‎است که تکان زلزله شام یکشنبه از ترکیه تا کویته احساس شده‎است.

مقام‎های ایرانی به شماری از آسیب دیده‎ها کمپ‎های موقتی برپا کرده‎اند که شب گذشته هزاران تن در ایران شب را در همین خیمه‎ها و یا هم زیر آسمان بدون سرپناه سپری کردند.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب ایران در جریان بازدید از مناطق آسیب زده به تلویزیون دولتی کشورش گفت که مردم به آب آشامیدنی، خیمه، غذا و ادویه نیاز فوری دارند.

از سوی دیگر منشی عمومی سازمان ملل‌‌متحد گفته‎است که برای رسانیدن کمک‎‌های فوری به ایران و عراق آماده‌گی دارند.

انتونیو گوترش در بیانیه‌اش که روز دوشنبه پخش شد گفت، از شنیدن خبر تلفات سنگین در نتیجۀ زلزله در مناطق مرزی ایران و عراق شدیداً اندوهگین شده‌است.

وی از کار اداره‌های کمک رسانی به مناطق آسیب دیده ستایش کرد و برای دو کشور اطمینان داد که سازمان ملل‌متحد به هر گونه کمک ‌رسانی آماده‌گی دارد.

XS
SM
MD
LG