لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

روسیه: رسانه‌های تمویل شده از خارج به‌حیث "مأموران خارجی" ثبت می‌شوند


پیوتر تولستوی معاون دوما (پارلمان روسیه) می‌گوید، رسانه‌های که در روسیه فعالیت می‌کنند و توسط خارجی‌ها تمویل می‌شوند، در صورتی‌که از ثبت کردن‌شان به حیث مأموران خارجی خودداری کنند، فعالیت آن‌ها در روسیه ممنوع خواهد شد.

پیوتر تولستوی در صحبت با آژانس خبری اینترفکس روسیه، طرح مصوبه را تشریح کرد که به پارلمان آن‌کشور ارائه شده‌است.

این اظهارات بعد از آن صورت می‌گیرند که چینل تلویزیونی "آر. تی" که توسط حکومت روسیه تمویل می‌شود اعلان کرد که تحت قانون "ثبت مأموران خارجی" ایالات متحدۀ امریکا راجستر شده‌است.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، مسکو اتهام وارد می‌کند که چینل تلویزیونی "آر. تی" و آژانس خبری اسپوتنیک که توسط دولت آن‌کشور تمویل می‌شوند، در سال گذشته در ایالات متحده امریکا تحت فشار شدید قرار گرفتند و تعهد کرده‌است که با هدف قرار دادن رسانه‌های امریکایی در روسیه، واکنش نشان خواهد داد.

در جریان هفتۀ که چینل تلویزیونی "آر. تی" اعلان کرد، وزارت عدلیه امریکا گفته‌است که باید تحت قانون "ثبت مأموران خارجی امریکا" راجستر شود، روسیه روی طرح قانونی کار می‌کرد که با استفاده از آن رسانه‌های که توسط خارجی‌ها تمویل می‌شوند "مأموران خارجی" تشخیص شوند.

پیوتر تولستوی معاون دوما (پارلمان روسیه) گفته‌است، رسانه‌های که در سایر کشورها راجستر شده‌اند، یا پول و سایر منابع را از ساختارهای خارجی یا شرکت‌های روسی که توسط خارجی‌ها تمویل می‌شوند دریافت می‌کنند، بدون در نظرداشت ساختار سازمانی یا حقوق‌شان مأموران خارجی پنداشته خواهند شد.

رسانه روسیه از قول آقای تولستوی گزارش داده‌اند که احتمال دارد دوما این طرح را در ۱۵ نوامبر تصویب کند و برای تصویب نهایی به رئیس جمهور پوتین ارائه خواهد شد.

آندری عیسایوف یک عضو ارشد دیگر دوما (پارلمان روسیه) در ۱۳ نوامبر گفت، بعد از تصویب این قانون «رادیو آزادی/ اروپای آزاد»، «صدای امریکا»، «سی. ان. ان» و «رادیوی دوچ وله» جرمنی شامل سازمان‌های مطبوعاتی اند که احتمال دارد به‌حیث "مأموران خارجی" اعلان شوند.

این حرکت بر ضد مطبوعات امریکا و غرب در حالی صورت می‌گیرد که قرار است در ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میلادی انتخابات ریاست جمهوری در روسیه برگزار شود و انتظار می‌رود که در این انتخابات ولادیمیر پوتین برای شش سال دیگر انتخاب شود.

کنترول کرملین بالای مطبوعات و گروه‌های سیاسی و محبوبیت پوتین، پیروزی او را از قبل نشان می‌دهد، اما بر اساس قانون اساسی روسیه وی نمی‌تواند در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی خودش را نامزد کند.

XS
SM
MD
LG