لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

نننی افغانستان: علت جنگ در افغانستان رقابت قدرت‌ها در این کشور است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‎های خود به کمک‎های نظامی روسیه با طالبان و حملات راکتی از آن‌سوی خط دیورند پرداخته‎اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشته‎است که طالبان به همکاری روسیه دوربین‎های خاص شب‌بین به دست آورده‎اند.

نویسنده مطلب گفته‎است که در این دوربین‎ها نشان روسیه حک شده و طالبان در بیشتر حملات‌شان در ولایت فراه از آن استفاده می‎کنند.

  • نننی افغانستان

روزنامه نننی افغانستان در مطلبی روابط روسیه و طالبان را بررسی کرده و گفته‎است که علت جنگ جاری در این کشور نیز رقابت قدرت‌ها در این کشور بوده که از تجاوز شوروی سابق بر افغانستان سرچشمه می‎گیرد.

نویسنده مطلب می‎گوید، نیروهای بین‌المللی که در افغانستان علیه تروریزم می‎جنگند با گروه تروریستی رابطه داشته و حتی فعالیت‎های این گروه‎ها را تنظیم می‎کنند.

به نوشته روزنامه کشورهای قدرتمند جهان که در جنگ افغانستان شامل هستند گروه‎های خاصی دارند، با این گروه روابط‌شان را ادامه می‎دهند، اما بعضاً مانند روسیه و طالبان از ارتباطات‌شان پرده برداشته می‎شود.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی گفته‎است، تا زمانی‎که کشورهای همسایه و منطقه با پروسه صلح در افغانستان همکاری نکنند، جنگ در این کشور پایان نمیابد.

نویسنده مطلب همچنان می‎گوید که بدون کشورهای همسایه و منطقه امریکا و غرب در تأمین امنیت این کشور کاری را انجام داده نمی‎توانند.

این روزنامه در مطلبی به حملات راکتی از آن‌سوی خط دیورند بالای مناطق شرقی افغانستان نیز پرداخته‎است.

روزنامه ویسا به نقل از سخنگوی وزارت دفاع نوشته‎است که حملات راکتی پاکستان دیگر قابل تحمل نیست.

در مطلب به نقل از وزارت دفاع افغانستان آمده‎است که این موضوع با اسلام‌آباد و جامعه جهانی نیز درمیان گذاشته شده‎است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به حملات راکتی از آن‌سوی خط دیورند نوشته‎است که نیروهای دفاعی افغانستان در برابر پاکستان در حالت آماده باش قرار دارند.

روزنامه به نقل از مقامات محلی ولایت کنر نوشته‎است که حملات راکتی از آن‌سوی خط دیورند ادامه دارد و حتی به همین علت شماری از خانواده‎ها در کنر از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند.

در مطلب آمده‎است که این حملات راکتی و حصارکشی از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند اقدام نادرست بوده و مردم دو طرف خط دیورند این کار را تقبیح می‎کنند.

XS
SM
MD
LG