لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

ریاست ترافیک: در اثر حوادث ترافیکی در ۷ ماه گذشته نزدیک ۱۰۰۰ تن جان باخته‌اند


ریاست عمومی ترافیک وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ حوادث ترافیکی در هفت ماه گذشته امسال نزدیک به یک هزار تن درین کشور جان باخته‌اند.

در کنار حملات انتحاری و جنگ در افغانستان حادثات ترافیکی نیز امسال درین کشور صدها قربانی گرفته و خسارات مالی را نیز در پی‌داشته است.

تیز رفتاری وسایط، خرابی جاده‌ها، نبود علایم ترافیکی در برخی مناطق، عدم آگاهی از قوانین ترافیک و غیر مسلکی بودن راننده‌گان وسایط از عوامل خوانده می‌شوند که سبب بروز حادثات شده‌است.

مسئولان مدیریت حادثات ریاست عمومی ترافیک افغانستان می‌گویند که امسال نیز همانند سال‌های قبل حوادث ترافیکی در مناطق مختلف کشور به‌شمول شاهراه‌ها به‌وقوع پیوسته و سبب تلفات جانی و خسارات مالی به مردم شده‌است.

حوادث ترافیکی در مناطق مختلف کشور به‌شمول شاهراه‌ها به‌وقوع پیوسته و سبب تلفات جانی و خسارات مالی به مردم شده‌است.

عبدالحکیم مدیر حادثات ریاست عمومی ترافیک در مورد حادثات ترافیکی و تلفات ناشی از آن در شش ماه نخست سال گفت:

"حادثات ترافیکی در سطح ولایات کشور جمعاً ۱۳۳۳ حادثه صورت گرفته‌است در شش ماه نخست حادثات که صورت گرفته در این میان ۴۲۹ مرد، ۱۰۷ زن و ۲۰۸ طفل جان باخته‌اند که جمعاً تعداد جان باخته‌گان در سطح ولایات کشور به ۸۴۸ نفر می‌رسد."

آقای حکیم می‌گوید که حادثات صورت گرفته در شش ماه گذشته شامل ۵۱۷ حادثه جان باخته ۷۳۱ حادثه مجروحیت و ۸۵ حادثه خسارات مالی می‌باشد.

وی همچنان گفت که در ماه میزان سال ۱۳۹۶ نیز در سطح کشور ۱۷۹ حادثه ترافیکی رخ داده‌است که در نتیجه آن هشتاد تن به‌شمول ۶۵ مرد، ۱۲ زن و ۲۳ طفل جان باخته و به تعداد ۲۷۸ تن مجروح گردیده‌است.

مدیر حادثات ریاست عمومی ترافیک یکی از عوامل بروز حادثات ترافیکی در شاهراه‌های کشور را تیز رانی راننده‌گان شرکت‌های ترانسپورتی عنوان کرده و می‌گوید در برخی موارد همین مسئله سبب بروز حادثات ترافیکی می‌گردد.

درین حال عبدالشکور مدیر حادثات ترافیک کابل می‌گوید میزان حادثات ترافیکی در شش ماه سال ۱۳۹۶ در تناسب به شش ماه سال ۱۳۹۵ چهل درصد کاهش یافته‌است.

​او افزود:

"روزانه سه میلیون نقطه تصادم موتر در شهر کابل ایجاد می‌شود، اما به اثر تلاش‌های ترافیک حادثات از سی حادثه در هر یک صد هزار به دو یا سه حادثه کاهش یافته است در تناسب به سال‌های گذشته میزان حادثات ترافیکی در شهر کابل ۴۰ فیصد پائین آمده‌است."

هرچند مسئولان ریاست ترافیک تیزرانی راننده‌گان وسایط و عدم رعایت قوانین ترافیک را بخشی از عوامل بروز حادثات ترافیکی عنوان می‌کنند، اما شرکت‌های مسافربری و باربری به این باور نیستند.

مسئولان شرکت‌های مسافربری و باربری می‌گویند که خرابی و کم عرض بودن جاده‌ها از عوامل است که سبب حادثات ترافیکی می‌گردد.

عبدالشکور نماینده شرکت مسافربری نو آباد و طلا محمد اتمانزی نماینده شرکت باربری در مورد به رادیو آزادی گفت:

"سرک‌ها خراب است، کم عرض است موترها بسیار است راننده‌ها ملامت نیست مشکل راه است، در شاهراه کندهار، ننگرهار و ماهیپر جرها ایجاد شده‌است. زمانی‌که موترهای مسافربری ۳۰۳ یا ۳۰۴ و یا موترهای تیز رفتار در یک جر داخل می‌شود با سرعت زیاد مقابل می‌شوند و نمی‌تواند که هر کسی استقامت و مسیر خود را بگیرد."

مسئولان شرکت‌های مسافر بری و باربری از حکومت تقاضأ دارند تا در ساخت جاده‌ها توجه جدی کرده و این مشکل را برطرف سازد.

از سوی دیگر شماری از مسافرین و باشنده‌گان شهر کابل می‌گویند که راننده‌گان مواد مخدر استفاده کرده و تیزرانی می‌کنند و حکومت نیز از چگونگی استخدام راننده‌ها در شرکت‌های خصوصی مسافربری نظارت ندارد.

حاجی بلال و جهانگیر دو تن در مورد به رادیو آزادی گفتند:

"یک تعداد که چهار روز کلینری می‌کنند روز پنجم بالای جلو موتر می‌نشینند، تجربه ندارند و حادثه اکثراً از سوی آن‌ها رخ می‌دهد دیگر این‌که تیزرانی و بی‌احتیاطی می‌کنند."

"برای این‌ها آگاهی عامه به کار است زمانی‌که به آن‌ها لیسنس می‌دهند باید کورس‌های راننده‌گی عملی خوانده شود."

آنان یکی دیگر از عوامل حوادث در شهر کابل را مسدود بودن جاده‌ها از سوی زورمندان و حکومت خوانده و تقاضأ دارند تا درین خصوص توجه لازم صورت گیرد.

تلاش کردیم نظر وزارت فواید عامه را در خصوص ساخت جاده‌ها در افغانستان بگیریم، اما موفق نشدیم.

از سوی دیگر وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گوید برای کاهش حادثات ترافیکی برنامه را روی دست دارد.

فیضی زدران مشاور مطبوعاتی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"بر اساس تصمیم رهبری وزارت در سال ۱۳۹۷ یک انستتیوت مسلکی برای آموزش راننده‌گان و بخش ترانسپورت به‌خاطر کاهش حادثات ترافیکی که به اثر تصادم و چپه شدن وسایط به‌وقوع می‌پیوندد کاری را انجام بدهیم درین خصوص تلاش‌ها به صورت جدی ادامه دارد."

مسئولان ریاست عمومی ترافیک به این باور اند که هرگاه راننده‌گان وسایط قوانین ترافیک را رعایت کرده از تیزرانی در شاهراه‌ها خودداری کنند میزان حوادث تا حدی کاهش می‌آبد.

از سوی دیگر مردم از حکومت می‌خواهند که برای کاهش حوادث ترافیکی جاده‌ها را معیاری ساخته و قوانین ترافیک را به‌گونه جدی بالای راننده‌گان وسایط در شهرها و شاهراه‌ها تطبیق نمایند تا هیچ‌کس تخلف نکرده و حادثات ترافیکی سبب تلفات مردم نگردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG