لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

وزارت مبارزه با مواد مخدر: امسال میزان تولید تریاک ۸۷ درصد افزایش یافته‎است


گزارش امسال وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان می‎دهد که میزان کشت کوکنار در تناسب به سال گذشته ۶۳ فیصد و تولید تریاک ۸۷ درصد افزایش یافته‎است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید که امسال در ۳۲۸۰۰۰ هکتار زمین کوکنار کشت شده که این رقم در تناسب به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش را نشان می‎دهد.

معین این وزارت روز چهارشنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» حین نشر گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی همراه با نهادهای همکار در یک نشست خبری گفت که نا امنی، فقر، کمبود کمک و برنامه‎های معیشت بدیل از عوامل مهم افزایش این پدیده می‎باشند.

جاوید احمد قایم به خبرنگاران گفت که در کنار کشت کوکنار تولید تریاک به ۹۰۰۰ تن رسیده‎است.

افغانستان
افغانستان

وی می‎گوید که این افزایش در جنوب، شمال‌غرب و شرق افغانستان که مشکلات بلند امنیتی را دارد، به وجود آمده‎است.

او افزود:

"بر اساس این سروی در افغانستان ۳۲۸۰۰۰ هکتاز زمین کوکنار کشت شده‎است که متأسفانه در مقایسه با سال ۲۰۱۶، ۶۳ درصد افزایش را نشان می‎دهد. این گزارش نشان می‎دهد که ۹۷ درصد کوکنار در ولایت‎های جنوبی، شمالی و شرق کشت شده‎است که با تهدیدهای امنیتی روبه‌رو اند."

سال گذشته ۱۳ ولایت افغانستان عاری از کشت کوکنار شده بود، اما سروی امسال نشان می‎دهد که تعداد ولایات پاک‌سازی شده از کوکنار به ده ولایت پائین آمده‎است.

این گزارش را وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به همکاری دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل‌متحد یا «UNODC» آماده کرده‎است که به باور مسئولان این گزارش رقم و تصویر واقعی از وضعیت موجود کوکنار در این کشور را نشان می‎دهد.

جاوید احمد قایم می‎گوید که نا امنی، دست داشتن گروه‎های مافیایی با مخالفان مسلح، کمبود منابع مالی و تخنیکی، نبود فروش تولیدات زراعتی مشروع و بلند بودن نرخ تریاک از عوامل مهمی اند که مشکلات جدی را در کشور به وجود آورده‎اند.

در این حال دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل‌متحد می‎گوید که پول به دست آمده از مواد مخدر به جیب دهاقین نمی‎رود، بلکه از آن در داخل و خارج از این کشور قاچاقبران و مخالفان مسلح دولت استفاده می‎کنند.

مزارع کوکنار در افغانستان
مزارع کوکنار در افغانستان

مارک کولن رئیس این دفتر در کابل در این نشست خبری گفت که در این بخش به اقدامات پولیس و نهادهای عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیاز است.

او افزود:

"در این بخش به توجه بیشتر نیاز است تا این‎که قاچاق مواد مخدر کاهش یابد، حکومت افغانستان با استفاده از ادارات خود به خصوص لوی سارنوالی، مرکز عدلی و قضایی، قوای اجرائیه در این راستا، اقدامات لازم را انجام دهد."

این در حالیست که پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته‎است حکومت افغانستان از سال گذشته به این طرف تلاش‎هایش را در بخش مبارزه با مواد مخدر افزایش داده‎است.

عبدالخلیل بختیار معین مبارزه با مواد مخدر این وزارت در این نشست خبری گفت که آنان در جریان همین سال نزدیک به سه هزار قاچاقبر را در ۲۳۴۳ عملیات بازداشت کرده‎اند.

با این همه وزارت مبارزه با مواد مخدر می‎گوید، تا زمانی که کشورهای منطقه و جهان در این راستا همکاری‎های لازم را انجام ندهند، مبارزه افغانستان به تنهایی در برابر این پدیده کار دشوار است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG