لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۶

وزارت دفاع، اعزام عساکر امارات متحده و قطر به افغانستان را گام مثبت می‎داند


وزارت دفاع افغانستان اعزام عساکر از سوی امارات متحده عربی و قطر به این کشور را برای تأمین امنیت یک گام مثبت می‎داند.

این وزارت در عکس‌العمل به اعزام عساکر قطر و امارات متحده عربی به افغانستان می‎گوید، به‌خاطر ارتقای ظرفیت قوای هوایی و زمینی و بیشتر ساختن نیروهای کوماندو به مربیان و عساکر خارجی نیاز وجود دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز پجشنبه «۲۵ عقرب ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، استفاده از تجارب عساکر خارجی برای نیروهای امنیتی افغان در میدان‎های جنگ بسیار مؤثر می‎باشد.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"هر قدر که استادان و مربیان قوی و با تجربه در افغانستان در قالب نیروهای ایالات متحده امریکا و ناتو مصروف می‎شوند، ما یقیناً می‎توانیم از آن استفاده مؤثر نمایم و بالاخره در ارتقای همان مهارت‎های خود بتوانیم در برابر دشمنان افغانستان بهتر از گذشته برزمیم."

آقای رادمنش می‎گوید، در حال حاضر شماری از نیروهای اردوی ملی افغانستان برای آموزش‎های نظامی به خصوص مهارت‎های استفاده از طیارات در امارات متحده عربی به سر می‎برند.

به‌گفته معاون سخنگوی وزارت دفاع، عساکر قطر و امارات متحده عربی در جمع ۱۶ هزار عسکر که ناتو اعلام فرستادن آنان را به افغانستان کرده‎است، شامل هستند.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردند که به تازه‎گی ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در مصاحبه با اسوشیتد پرس گفته‎است که امارات متحده عربی و قطر نیز به افغانستان عساکر می‎فرستند.

ستولتنبرگ همچنان گفته‎است که ناتو شمار مربیان نظامی‌اش را در افغانستان از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار افزایش می‎دهد و به‌گفته وی نظامیان ناتو در جنگ سهم نگرفته و هدف آنان آموزش قوای خاص افغان و تقویت نیروهای هوایی این کشور می‎باشد.

به‌گفته وی در جمع این ۱۶ هزار نیرو، قوای هوای هم شامل اند که در جنگ با تروریزم داعش و دیگر گروه‎های مخالفین در افغانستان مبارزه می‎کنند.

در عین حال شماری از اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه آمدن نیروهای‎های قطری و امارات متحده عربی را به افغانستان به خاطر تأمین امنیت این کشور مثبت می‎داند.

قیصاری: یک فال نیک است.
قیصاری: یک فال نیک است.

فتح‌الله قیصاری منشی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت نیروهای امنیتی افغان باید از تجارب و مهارت‎های آنان استفاده درست نمایند.

او افزود:

"قطر یا کشورهای اسلامی که به خاطر آموزش یا همکاری با نیروهای امنیتی افغان میایند یک فال نیک است زیرا افغانستان یک کشور اسلامی است و مردم از این انگیزه خوب پیدا می‎کند، برای حضور نیروهای خارجی افغانستان نیاز دارد و این آموزش مؤثر می‎باشد."

از سوی هم جنرال زلمی وردک یک‌تن از کارشناسان امور نظامی اعزام این نیروها را یک اقدام نیک دانسته، اما تأکید می‎کند که به جای فرستادن نیروهای خارجی به افغانستان بهتر است نیروهای امنیتی افغان به شکل درست تجهیز گردند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG