لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

رئیس جمهور لبنان: امیدوارم بحران ایجاد شده به سبب استعفأ حریری، پایان یابد


میشل عون رئیس جمهور لبنان می‌گوید امیدوار است بحران ایجاد شده به سبب اعلان استعفأ صدراعظم سعد حریری به‌زودی پایان یابد.

این اظهارات بعد از آن ایراد شد که حریری گفت، از ریاض جایی‌که در آن اعلان استعفأ‌ اش را کرد، به فرانسه خواهد رفت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از حریری و خانواده‌اش دعوت نموده که به فرانسه بروند و یک راه دیپلوماتیک را برای وی جهت ترک ریاض ارائه کرده‌است.

رئیس جمهور فرانسه و سعد حریری
رئیس جمهور فرانسه و سعد حریری

میشل عون رئیس جمهور لبنان در آغاز این هفته گفت، حریری که به‌طور ناگهانی در سعودی اعلان استعفأ کرد در اسارت ریاض به سر می‌برد.

همین بحران لبنان را در عمق رقابت تند موجود در شرق میانه برده است که در آن عربستان سعودی و متحدین‌اش در تضاد جدی علیه بلاک به رهبری ایران قرار داده که حزب‌الله لبنان نیز شامل آن است.

میشل عون امروز در یک پیام تویتر نوشته است که "ما امیدواریم که این بحران تمام شده و دروازۀ برای مشکل حریری با دعوت‌اش به فرانسه باز گردد."

منابع ریاست جمهوری لبنان از عون نقل کرده‌اند که می‌گوید این که حریری در سعودی نگهداری می‌شود مانع عمده در راه حل این مشکل است.

یک منبع نزدیک به صدراعظم سعد حریری گفته‌است، وی و خانواده‌اش انتظار می‌رود در جریان ۴۸ ساعت آینده ریاض را به قصد پاریس ترک کنند.

منابع دیپلوماتیک فرانسه گفته‌اند، زمان دقیق رسیدن حریری به پاریس معلوم نیست.

عربستان سعودی هفته گذشته لبنان را متهم به اعلان جنگ در برابر خود نموده و به نقش گروه حزب‌الله در کشورهای دیگر عرب اشاره کرد.

این گروه که از سوی تهران حمایت می‌شود در کنار ایران علیه نیرو های حمایت شده از سوی سعودی در سوریه جنگیده است.

سعودی همچنان ایران را متهم به حمایت از حوثی‌های یمن می‌کند که به‌گفته ریاض اخیراً حمله ناکام راکتی را بر ریاض انجام دادند.

حریری از دیر به این‌سو متحد عربستان سعودی بوده و به تاریخ سوم نومبر از ریاض به‌طور ناگهانی اعلان کرد که از مقامش کنار می‌رود.

سعد حریری
سعد حریری

وی از همان روز به بعد توانست برای یک ملاقات یک ساعته در امارات متحده عربی، عربستان را ترک کند و فوراً به آن کشور برگردد.

اعلان ناگهانی استعفای حریری در ریاض این نگرانی‌ها را در بیروت ایجاد کرد که شاید سعودی در عقب این تصمیم وی قرار داشته بوده باشد.

XS
SM
MD
LG