لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

مسئولیت وزارت حج و اوقاف در مورد آگاهی عامه از اضرار مواد مخدر


به اساس پلان پنج ساله عمل ملی مبارزه علیه مواد مخدر، وزارت حج و اوقاف مسئولیت آگاهی عامه در رابطه به مواد مخدر را به دوش دارد.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‎گوید، وزارت حج و اوقاف مسولیتش را در این بخش به گونه درست آن ادا نکرده‎است.

شماری از ملا امامان و مردم عام نیز می‎گویند که در این بخش کاری کمی صورت گرفته، اما وزارت حج و اوقاف کم کاری در این بخش را نمی‎پذیرد.

کمپاین بر ضد مواد مخدر و آگاهی عامه در مورد آن از طریق منابر مساجد و تکیه خانه‎ها از مسولیت های مهم وزارت حج و اوقاف خوانده می‎شود. این که وزارت حج و اوقاف در این بخش تا چه حدی ادای مسئولیت کرده است، در این مورد از مردم می‎شنویم که جهت ادای نماز جمعه به مساجد مختلف در شهر کابل می‎روند:

"نام من عبدالرحیم رحیمی است. من جهت ادای نماز جمعه به مسجد سید المرسلین می‎روم. نزدیک به یک سال می‎شود که من به همین مسجد می‎روم، در این یک سال هیچ‎گاه از یک عالم دین نشنیدم که مواد مخدر حرام است. زمانی که من جوانان معتاد به مواد مخدر را در (کارته نو) می‎بینم، خیلی نا راحت می‎شوم. عالمان دین در این مورد به مردم پیام نمی‎دهند."

"نام من محمد خالد است. از زمانی که من به مسجد رفته‎ام، از ملا امام ما در رابطه به مواد مخدر هیچ نشنیده ام. این مسئولیت وزارت حج و اوقاف است که باید از آن نظارت کند، زیرا در بیشتر موارد علما برخی مسایل را نا دیده می‎گیرند."

"نام من نجیب الله است. در مسجد بابا وردک نماز می‎خوانم. ملا امام ما بیشتر اوقات تنها در مورد شراب صحبت می‎کند، در حالی‎که پودر و تریاک نیز همانند شراب زیانبار است."

حال پرسش اینجاست که وزارت حج و اوقاف در سال چند بار به ملا امامان مساجد رسمی خود موضوع خطبه در رابطه به مواد مخدر را توصیه می‎کند؟

آیا ملا امامان مسوولیت دینی شان را در این بخش ادا کرده اند؟

مفتی محمد بلال، خطیب مسجد جامع قُبا می‎گوید، وزارت حج و اوقاف سال یک بار در رابطه به مواد مخدر موضوع را به وی می‎سپارد.

مفتی محمد بلال
مفتی محمد بلال

او افزود:

"سال یک بار موضوع مواد مخدر در خطبه‎های نماز جمعه به ما داده می‎شود. آن هم زمانی که روز بین المللی مبارزه علیه مواد مخدر باشد. در کشوری مانند افغانستان، موضوع یک خطبه خیلی نا چیز است. فرستادن یک موضوع در یک سال از سوی وزارت به این معنی است که موضوع مواد مخدر خیلی جدی پنداشته نمی‎شود، این موضوع باید خیلی زیاد تکرار شود."

قاری نورالدین، ملا امام مسجد شیخ عبدالقادر جیلانی، از توزیع کتب و برگزاری ورکشاپ‎ها از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این مورد ابراز بی خبری می‎کند.

او افزود:

"در (۹) سال یک بار در ورکشاپی که در رابطه به موضوع مبارزه علیه مواد مخدر برگزار شده بود، اشتراک کرده‎ام. بجز یک بار دیگر در هیچ ورکشاپی با چنین موضوع اشتراک نکرده‎ام.به جز خطبه نماز جمعه، هیچ کتابی در دسترس ما قرار داده نه شده که بر مبناء آن در خطبه نماز جمعه به مردم معلومات دهیم."

وزارت حج و اوقاف مسئولیت داشت که چند سال قبل باید کتاب نصاب خطبه‎های نماز جمعه را چاپ کند، اما این کتاب تا حال چاپ نه شده‎اند.

وزارت حج و اوقاف می‎گوید، که این کتاب آماده چاپ است، اما از میان (۶۴) موضوع درج شده در این کتاب، تنها یک موضوع آن به مواد مخدر اختصاص داده شده‎است.

در ماه نامه (پیام حق) این وزارت که در سال (۱۳۹۳) به چاپ رسیده، حتی یک موضوع در رابطه به مواد مخدر نیز در آن دیده نمی‎شود، اما در کلکسيون سال (۱۳۹۵) مجله (پيام حق) تنها در دو مطلب به مواد مخدر پرداخته شده‎است.

وزارت حج و اوقاف از طریق ویب سایت نیز نشرات دارد که در سال (۱۳۹۵) تنها یک موضوع در رابطه به مواد مخدر در آن به نشر رسیده و در سال روان شمسی، گزارش‎های چهار نشست در رابطه به هفته بسیج ملی و یک مقاله کوتاه را به نشر رسانده‎است.

معتادین مواد مخدر
معتادین مواد مخدر

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان نیز از کم کاری وزارت حج و اوقاف شکایت دارد و می‎گوید، که این وزارت مسئولیتش را به گونه کامل ادا نکرده‎است.

جاوید احمد قایم معین استراتژی و پالیسی این وزارت افزود:

"بیان نظریات اسلامی، صدور فتوا، گردهم آوردن مولوی صاحبان و تبلیغ کردن در مساجد، وظایف مشخص وزارت ارشاد، حج و اوقاف است. انتظار ما این است که حد اقل در ماه یک بار باید در خطبه‎های نماز جمعه در رابطه به مواد مخدر صحبت شود، اما چنین نه شده. در این رابطه شاهد چاپ کتابی نیز نبوده‎ایم. تا حدی که ما انتظار داریم، وزارت حج و اوقاف این انتظارها را به جا نکرده‎است."

با رئیس مرکز تحقیقات اسلامی وزارت حج و اوقاف در رابطه به راه‎های مختلف تبلیغات بر ضد مواد مخدر صحبت کردیم، اما وی از دادن معلومات خود داری کرد. سپس با مولوی فضل الکريم سراجی، رئیس مساجد این وزارت صحبت کردیم، وی گفت که آنان مسئولیت شان را به گونه کامل انجام داده‎اند.

فضل الکريم سراجی
فضل الکريم سراجی

او افزود:

"ما در سال دو سه بار خطبه‎های نماز جمعه را ترتیب می‎کنیم و آن را به ملا امامان می‎فرستیم. علماء نه تنها در خطبه‎های نماز جمعه، بلکه در نشست‎های جداگانه نیز مسئولیت شان را ادا کرده‎اند. ما در سطح نواحی و ولسوالی‎ها شورا داریم، این شوراها در مورد مواد مخدر نشست‎های را ترتیب می‎کنند. در مقایسه به هر کسی دیگر علما این مسئولیت را درک می‎کنند و علیه مواد مخدر مبارزه می‎کنند."

افغانستان یک کشور اسلامی است و مردم آن به صحبت‎های علمای دین ارزش بیشتر می‎دهند.

مردم به این باور اند که اگر عالمان دین به گونه مشترک بر ضد کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر صدا بلند کنند، به زودی دامن مواد مخدر از افغانستان بر چیده خواهد شد، اما تا حال این صدا به گونه وسیع و فراگیر بلند نه شده‎است.

گزارش: محمد ایاز ترنک

XS
SM
MD
LG