لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

فایق: جواز ۵۸ شرکت نفتی به دلیل واردات مواد بی‌کیفیت لغو شدند


اداره نورم و استندرد افغانستان می‌گوید که تا حال جواز فعالیت ۵۸ شرکت که مواد نفتی بی‌کیفیت را وارد می‌کردند لغو گردیده‌است.

بلند رفتن قیمت مواد نفتی و اولیه در بازارهای افغانستان پای مسئولان وزارت تجارت و صنایع، ادارۀ نورم و استندرد و تصدی مواد نفتی را به ولسی جرگه کشانید.

نقیب الله فایق رئیس اداره نورم و استندرد افغانستان در نشست استجوابیه روز شنبه «۲۷ عقرب ۱۳۹۶» ولسی جرگه گفت ده‌ها شرکت که می‌خواستند مواد نفتی بی‌کیفیت را وارد این کشور نمایند به وزارت تجارت معرفی شده و جواز های شان لغو شده‌اند.

او افزود:

"۵۸ شرکت لغو جواز شده ۱۵ شرکت دیگر هم مشخص شده که ما به وزارت تجارت روان می‌کنیم چون ما صلاحیت لغو نداریم و این‌ها آن‌را لغو می‌کنند. هیچ ممکن نیست که این‌ها بار سوم از چینل ما مواد نفتی را آورده بتوانند."

وی از شماری شرکت‌های که مواد نفتی بی‌کیفیت را از بنادر مختلف وارد کشور کرده و جواز شان لغو گردیده به‌گونه مثال نام برد:

"آقای فایق، پطرول گروپ، ایشان رحمن مزاری، برادران اتحاد، وطن گاز، شرکت پسران جهانی، قابل خان فطرت، مصطفی خالد، عبدالکریم لمتد، حاجی ظریف و شماری دیگر را از جمله این شرکت‌ها عنوان کرد."

وی همچنان گفت که آنان با مافیای گاز مواجه اند و آن‌ها در برابر اقدامات‌ شان مانع ایجاد می‌کنند.

در این حال فیروز خان مسجدی معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان دلیل افزایش نرخ مواد نفتی را در کشور بلند رفتن نرخ مواد نفتی در بازارهای جهانی عنوان کرد اما گفت نرخ‌ها در افغانستان افزایش زیاد نداشته‌اند.

ولسی جرگه در سال‌های قبل نیز با فرا رسیدن فصل زمستان در خصوص بلند رفتن قیمت مواد نفتی و گاز مقامات مربوط را به این جرگه فراه خوانده و این مشکل را با آنان مطرح کرده‌اند اما مردم می‌گویند که نتیجه‌ای در قبال نداشته‌است.

احمد ولید تمیم رئیس تصدی مواد نفتی و گاز در این نشست گفت که آنان ذخایر کافی گاز و تیل در اختیار دارند.

آقای تمیم می‌گوید که تعداد ذخایر استراتژیک گاز از پنج هزار تن به هشت هزار تن افزایش یافته‌است.

او افزود:

"امسال یک مقدار تیل و گاز کافی در ذخایر استراتژیک ما موجود است که بعد از بسیار سال‌های خشک سالی در ذخایر مواد نفتی افتاده فعلاً ما گاز را در مغازه تصدی مواد نفتی به ۴۳ افغانی از طریق بیست غرفه می‌فروشیم و در خواست ۵۰ مغازه دیگر را هم کرده‌ایم."

آقای تمیم گفت که آنان گاز و تیل مورد نیاز ادارات دولتی را نیز آماده داشته و این مسئله می‌تواند میزان خرید مواد نفتی را در بازار کاهش داده و در جلوگیری از بلند رفتن قیمت‌ها مؤثر واقع می‌گردد.

اعضای ولسی جرگه می‌گویند در کنار مافیایی تیل و گاز که مواد نفتی بی‌کیفیت را وارد کشور می‌سازند شماری از تجار مواد نفتی با رسیدن فصل زمستان مواد نفتی را احتکار کرده و سبب بلند رفتن قیمت‌ها در بازار می‌شوند.

شماری از تجار مواد نفتی با رسیدن فصل زمستان مواد نفتی را احتکار کرده و سبب بلند رفتن قیمت‌ها در بازار می‌شوند.

آنان از حکومت می‌خواهند تا با شرکت‌های که سبب بلند رفتن قیمت مواد نفتی در فصل زمستان می‌شوند برخورد جدی نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG