لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

چابهار نسبت به بندر کراچی و بندر عباس برای تاجران افغان ارزانتر و نزدیک است


وزارت ترانسپورت افغانستان می‎گوید، نسبت به بندر کراچی و بندر عباس، بندر چابهار برای تاجران افغان ارزان و نزدیک تمام می‎شود.

سرپرست این وزارت می‎گوید، تاجران افغان می‎توانند اموال‌شان را از طریق بندر چابهار به آسیایی میانه، اروپا و امریکا صادر نمایند.

حمید طهماسی سرپرست وزارت ترانسپورت روز سه شنبه «۳۰ عقرب ۱۳۹۶» در کابل به خبرنگاران گفت، در این بندر سهولت‎های زیادی برای تاجران افغان مساعد شده‎است.

چابهار
چابهار

او افزود:

"بندر چابهار مسیر بهتر ارزانتر به خاطر صادرات و واردات کالاها نسبت به بندر کراچی و بندر عباس است، این بندر فرصت‎های را برای تاجر افغان فراهم می‎کند که اموال خود را ۲۰ در صد نزدیکتر یا زودتر و همچنان از لحاظ هزینه نیز حدود ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دالر امریکایی در برابر کرایه هر کانتینر ارزانتر از بندر چابهار انتقال می‎دهند."

بندر چابهار حدود یک و نیم سال قبل از سوی مقامات افغانستان، هند و ایران افتتاح گردید که هفته گذشته برای اولین بار از هند ۲۷۶ تن گندم از طریق این بندر وارد افغانستان شد.

آقای طهماسی می‎گوید، مشکلات ترانزیتی و ترانسپورتی با پاکستان پا برجاست و حکومت افغانستان تلاش می‎نماید تا با ترکمنستان و ازبکستان در بخش ترانسپورت و ترانزیت یک تفاهمنامه‎ دوجانبه را امضا نماید.

هرچند کارشناسان اقتصادی بندر چابهار را بدیل بنادر کراچی و عباس می‎دانند، اما می‎گویند این بندر به دلیل مؤثر نیست که حاکمیت آن بدست دیگران می‎باشد.

تاج محمد اکبر یک تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، بادر نظرداشت مشکلات میان افغانستان و ایران ممکن ایران هم موقف را که فعلاً پاکستان در برابر افغانستان دارد، آن موقف را اختیار نماید.

مقامات: اکنون موترهای باربری پاکستانی تنها تا تورخم و سپین بولدک آمده می‎توانند.
مقامات: اکنون موترهای باربری پاکستانی تنها تا تورخم و سپین بولدک آمده می‎توانند.

او افزود:

"این درست است که چابهار یک راه بدیل است، اما بدین مکمل شده نمی‎تواند با آن‎که ما با پاکستان و ایران مشکلات حقوقی ترانزیتی نداریم، اما مشکلات سیاسی را که افغانستان یا این دو کشور دارد ممکن باز هم مشکلات ایجاد گردد و ایران موقف را که فعلاً پاکستان دارد آن موقف را بگیرد."

وزارت ترانسپورت افغانستان می‎گوید، بر اساس حکم رئیس جمهور غنی حکومت افغانستان در برابر پاکستان عمل باالمثل انجام می‎دهد و اکنون موترهای باربری پاکستانی تنها تا تورخم و سپین‌بولدک آمده می‎توانند.

آقای اکبر تأکید می‎کند که حکومت افغانستان و پاکستان باید این مسایل را میان‌شان حل نمایند تا مشکلات تجارتی در منطقه حل گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG