لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

ستولتنبرگ و الهام علی‌اف در مورد منازعۀ منطقۀ ناگورنو قره‌باغ بحث کردند


سرمنشی پیمان ناتو و رئیس جمهور آذربایجان امروز در مورد منازعه در منطقه ناگورنو قره‌باغ گفت‌وگو کردند.

ینس ستولتنبرگ (Jens Stoltenberg) سرمنشی پیمان ناتو و الهام علی‌اف (Ilham Aliyev) رئیس جمهور آذربایجان ۲۳ نومبر در مورد منازعه در منطقۀ ناگورنو قره‌باغ (Nagorno-Karabakh) که از این کشور جدا شده است، در بروکسل گفت‌وگو کردند.

ینس ستولتنبرگ بعد از ملاقات با رئیس جمهور آذربایجان در مقر این پیمان در یک کنفرانس مشترک خبری با الهام علی‌اف منازعه را در منطقۀ ناگورنو قره‌باغ یک مسئلۀ قابل نگرانی برای ائتلاف نظامی غرب خوانده، خواستار جلوگیری از برخورد‌های تازه بین جوانب شد.

رئیس جمهور آذربایجان با ابراز این‌که متأسفانه وضعیت درین منطقۀ جدا شده تغییر نکرده‌است، ارمنستان را متهم کرد که می‌خواهد وضعیت موجود را حفظ کند.

الهام علی‌اف
الهام علی‌اف

الهام علی‌اف در مقر پیمان ناتو به خبرنگاران گفت:

"بزرگترین تهدید به امنیت منطقه منازعۀ حل ناشده بین ارمنستان و آذربایجان است. برای سالیان متمادی قلمرو ما تحت اشغال ارمنستان قرار دارد. بیش از یک میلیون آذربایجانی مهاجر و بی‌جا شدۀ داخلی اند. سیاست تصفیۀ قومی بر ضد آذربایجانی‌ها ادامه دارد و وضعیت تغییر نمی‌کند."

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، در جنگ‌های سالیان ۱۹۹۰ میلادی ارمنستان به جدایی طلبان در منطقۀ ناگورنو قره‌باغ کمک کرد.

در جریان این جنگ‌ها بیش از ۳۰۰ هزار تن کشته شدند.

بیشترین باشنده‌گان منطقۀ ناگورنو قره‌باغ را آذربایجانی‌ها تشکیل می‌دهند.

تا اکنون تلاش‌ها به‌خاطر حل منازعه در منطقۀ ناگورنو قره‌باغ نتایج اندک در قبال داشته‌است.

ملاقات ینس ستولتنبرگ (Jens Stoltenberg) سرمنشی پیمان ناتو و الهام علی‌اف (Ilham Aliyev) رئیس جمهور آذربایجان یک‌روز بعد از آن صورت گرفته‌است که مقامات نظامی منطقۀ ناگورنو قره‌باغ گفتند که سه جنگجوی آن‌ها در نتیجۀ انفجار یک ماین به‌تاریخ ۲۱ نومبر کشته شدند.

به‌گفتۀ سرمنشی پیمان ناتو، رئیس جمهور آذربایجان که سیاست ارمنستان را "تصفیۀ قومی" خوانده است، ناوقت امروز «۰۲ قوس ۱۳۹۶» با مقامات ۲۹ عضو این پیمان نیز ملاقات خواهد کرد.

رئیس جمهور آذربایجان که سیاست ارمنستان را "تصفیۀ قومی" خوانده است.

ینس ستولتنبرگ گفته‌است، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان با سرژ سرکسیان (Serzh Sarkisian) رئیس جمهور ارمنستان در ماه گذشته در ژینو ملاقات کرد و هر دو این ملاقات را سازنده خوانده‌ اند.

قرار است ۲۴ نومبر الهام علی‌اف و سرژ سرکسیان در اجلاس مشارکت غربی در بلجیم با رهبران اتحادیۀ اروپا ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG