لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

نبود امبولانس‌ها و مشکلات ناشی از آن در جوزجان، فاریاب و سرپل!


انتقال مادران حامله و نوزادان ذریعه موترهای شخصی از راه‌های دور و صعب‌العبور تا مراکز صحی در ولایات جوزجان، سرپل و فاریاب باعث مرگ و میر آنان می‌گردد.

داکتران شفاخانه اطفال افغان ترک شبرغان می‌گویند این موضوع تبدیل به چالش بزرگ در سطح این سه ولایات شده‌است

داکترحشمت الله مسئول بخش سرویس نوزادان شفاخانه اطفال افغان ترک شبرغان به روز پنج‌شنبه «۲ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت یک خانم که در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل پنج طفل به دنیا آورده در یک موتر شخصی از فاصله‌های بسیار دور آن هم از یک ولایت به ولایت دیگر به شفاخانه اطفال شبرغان انتقال داده شده‌است.

داکترحشمت می‌‎گوید، انتقال نوزادان ذریعه موترهای شخصی از محل ولادت تا مراکز صحی باعث مرگ نوزادان می‌شود.

وی گفت:

"پنج نوزاد را که به شفاخانه ما آوردند یکی آن نسبت سردی هوا در مسیر راه تلف شده و یکی دیگر آن‌هم با رسیدن به شفاخانه جان باخت و وضعیت صحی سه تن دیگر‌شان نیز وخیم است که این همه مشکلاتیست که خانواده‌ها به آن توجه نمی‌کنند و این موضوع باعث مرگ اطفال می‌شود."

ملیحه کارمند بخش صحی نوزادان می‌گوید، مادرانی‌که از ولایات سرپل، فاریاب و ولسوالی‌های ولایت جوزجان مراجعه می‌کنند، وضعیت اقتصادی خوب ندارند.

وی گفت:

"ما خانم‌ها را می‌بینیم که از اطراف می‌آیند خیلی‌ها مشکل دارند. حتی به‌خاطر حل مشکلات‌شان اجازه صحبت کردن با داکتران و رسانه‌ها را ندارند مثل خانمی که در پهلوی ما نشسته پنج طفل به دنیا آورده."

در اطاق سرویس نوزادان با یکی از مادرانی‌که دوگانگی به دنیا آورده برخوردم.

از وی در مورد وضعیت صحی نوزاد‌اش پرسیدم، وی گفت:

"از اندخوی آمدم، از روزی که نوزاد خود را به شفاخانه آوردم خیلی خوب شده."

به همین ترتیب بی‌بی گل خانم دیگری است که ۴۰ سال دارد و صاحب ۶ فرزند است. این زن نیز از ولسوالی سانچارک سرپل به این‌جا آمده و از نگرانی‌های خود و دیگر زنان چنین می‌گوید:

"در سانچارک کلینیک است اما قسمی‌که در شفاخانه شبرغان موجود است آن طور نیست. در آنجا خانم‌ها بسیار با مشکل ولادت می‌کنند. ما شنیدیم که داکتران ورزیده در این شفاخانه کار می‌کنند. راستی هم ازکار‌شان بسیار راضی هستیم."

شماری از مادرانی‎که از راه‌های دور نوزادان‌شان را به شفاخانه اطفال افغان ترک شبرغان آورده‌اند از برخورد داکتران اظهار خوشی می‌کنند.

شفاخانه اطفال افغان ترک شبرغان یگانه شفاخانه دولتی در ولایت جوزجان است که ۱۵سال از ایجاد آن می‌گذرد.

به گفته مسئولان، به نسبت ازدحام زیاد مراجعینِ از ولایات همجوار این شفاخانه با کمبود تجهیزات لازم مواجه می‌باشد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG