لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

تبصره بانک جهانی روی عصری شدن امور مالیاتی افغانستان


  • بانک جهانی

بانک جهانی یا World Bank روز گذشته در صفحه انترنتی خود روی عصری شدن امور مالیاتی افغانستان مطلبی را نشر کرد.

بانک جهانی نوشته که، استفاده از تکنالوژی در مستوفیت ولایت کندهار باعث تسهیلات شده و شفافیت و اعتماد بالای خدمات و فعالیت‎های دفاتر دولتی را افزایش داده‎است.

در این مطلب آمده‎است که مالیات به مثابه بنیاد اقتصاد هر کشور محسوب می‎شود و ازهمین رو تامین شفافیت در ساختارهای مالیاتی نقش کلیدی را در راستای تامین اعتماد مالیه دهنده‎گان و تمویل کننده‎های بین المللی بالای پروسه‎های انکشافی ایفا می‎کند.

بانک جهانی با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفت تا طرح سیستم مدیریت معلوماتی مالی افغانستان و سیستم اداره واحد مالیات دولتی را تحت رهبری وزارت مالیه ایجاد کند.

بانک جهانی نوشته‎است، از سال ۲۰۰۷ میلادی بدینسواز سیستم مدیریت معلومات مالی در افغانستان استفاده می‎شود تا تمامی فعالیت‎های مربوط به مدیریت و تطبیق بودجه، جمع آوری مالیات و پرداخت معاشات مطابق زمان بندی دقیق اجرا شود.

به نوشته بانک جهانی، با تطبیق سیستم مدیریت معلومات مالی در کندهار سال جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ سه میلیون افغانی عواید بیشتر جمع آوری شده‎است.

  • انستتیوت صلح و جنگ

انستتیوت گزارش دهی صلح و جنگ یا IWPR در مورد افزایش شمار سیاحان در ولایت بامیان مطلبی را نوشته‎است.

در مطلب این انستتیوت آمده‎است که از آغاز سال روان میلادی تا کنون بیش از دو صد پنجاه هزار سیاح از ولایت بامیان دیدن کردند که در مقایسه با سال گذشته افزایش دو چند را نشان می‎دهد.

در میان این سیاحان صدها تبعه خارجی هم شامل اند.

در مطلب گفته شده‎است که ولایت بامیان در سال ۲۰۰۳ میلادی در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو درج شد.

  • دی هیل

روزنامه دی هیل The Hill در شماره اخیرش به اظهارات اخیر قوماندانی عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان پرداخته‎است.

جنرال جان نیکلسن گفته‎است که جنگ افغانستان با بن بست مواجه شده‎است اما استراتژی جدی رئیس جمهور دونالد ترمپ باعث شده که در جنگ علیه طالبان مسلح یا دیگر گروه‎های افراطی یک تحرک ایجاد شود.

به گفته دی هیل، جنرال جان نیکلسن این اظهارات را بروز جمعه در مصاحبه با شبکهNBCابراز کرد.

روز نامه می‎افزاید، رئیس جمهور ترمپ در سخنرانی ماه آگست خود گفت که ماموریت امریکا در افغانستان دوام خواهد داشت اما بدون قید زمان.

این روزنامه امریکایی نوشته است که واشنگتن در ماه سپتمبر برای بیرون کشیدن افغانستان از بن بست ۳۰۰۰ عسکر اضافی به افغانستان فرستاد.

XS
SM
MD
LG