لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

فاروقی: برخی حلقات می‌خواهند با موضوع خودکشی زهرا به پوهنتون کابل صدمه وارد کنند


رئیس پوهنتون کابل می‌گوید که به هیچ کس اجازه نمی‌دهد تا از خودکشی زهرا استفاده سو نماید.

رئیس پوهنتون کابل می‌گوید که برخی اشخاص و نهادها در تلاش اند تا خودکشی زهرا خاوری را رنگ قوی، سیاسی و زبانی بدهند و به حیثیت و نام پوهنتون کابل صدمه بزنند.

حمیدالله فاروقی به روز یکشنبه «۵ قوس ۱۳۹۶» در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که این پیش از وقت است که در مورد این نهاد علمی و ملی صحبت منفی و قضاوت نادرست صورت بگیرد.

حمیدالله فاروقی
حمیدالله فاروقی

او افزود:

"برخی اشخاص و نهادها می‌خواهد تا موضوع خودکشی زهرا خاوری را رنگ سیاسی، قومی و زبانی بدهند و از این طریق به حیثیت و اعتبار پوهنتون صدمه وارد نمایند. این دور از حیثیت ملی و بین المللی این نهاد علمی است و در تضاد با اهداف و فلسفه وجودی این نهاد می‌باشد."

آقای فاروقی همچنان می‌گوید که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تا از این حادثه برخلاف پوهنتون و محیط این پوهنتون استفاده نماید.

زهرا خاوری باشنده اصلی ولایت دایکندی، محصل سال اخیر پوهنځی وترنری پوهنتون کابل بود که روز یکشنبه هفته گذشته خودکشی کرد، و عوامل متعددی برای خودکشی موصوف عنوان گردیده‌است.

رئیس پوهنتون کابل کشته شدن زهرا خاوری را یک حادثه جنایی می‌داند و از ارگان‌های مربوطه می‌خواهد تا این موضوع را به گونه جدی مورد پیگیری قرار بدهند و در رابطه به حادثه معلومات را با مردم شریک سازند.

به اساس معلومات رئیس پوهنتون کابل در رابطه به حادثه خودکشی زهرا خاوری، گل محمد طنین استاد راهنما مونوگراف‌اش و هاجره مدیره لیلیه اناث پوهنتون کابل دستگیر شده‌اند.

مقامات پوهنتون کابل می‌گویند که آنان متعهد به آوردن اصلاحات مطابق به معیارها می‌باشند و هر محصل و استادیکه از اصول این نهاد علمی سر پیچی کند، با وی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

آقای فاروقی می‌گوید که در جریال سال گذشته ۳ استاد و ۵ محصل نسبت مراعات ننمودن اصول پوهنتون، از پوهنتون اخراج گردیده‌اند.

در عین حال کمیسیون امور فرهنگی و دینی ولسی جرگه هم از سیاسی شدن حادثه خودکشی زهرا خاوری ابراز نگرانی می‌کند و خواهان برخورد جدی با افراد مغرض می‌باشند.

حمیرا ایوبی عضو این کمسیون می‌گوید:

"این موضوع باید به گونه جدی مورد بررسی قرار بگیرد، این موضوع نباید سیاسی شود چون موضوع سیاسی نیست، و مربوط به کدام شخص و یا قوم مشخص نمی‌شود و نباید رنگ سیاسی و زبانی به این حادثه داده شود."

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری هم روز قبل در جریان معرفی سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت سیاسی دانستن و رنگ قومی و زبانی دادن به این موضوع، کار خوب نیست.

آقای دانش گفت، اول این موضوع باید از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد بررسی جدی قرار بگیرد و بعداً در رابطه به موضوع معلومات دقیق با مردم شریک ساخته شود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG