لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

مقامات تخار: رقم قضایای خودکشی و قتل زنان در حال افزایش است


مسئولان ریاست امور زنان ولایت تخار می‌گویند که در ۸ ماه سال روان خشونت علیه زنان در این ولایت نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته‎است.

رزم آرا حواش رئیس امور زنان تخار می‌گوید که در ۸ ماه سال روان ۲۰۰ مورد انواع خشونت در برابر زنان در این اداره به ثبت رسیده، اما در حالی‌که در زمان مشابه سال گذشته ۳۶۰ مورد خشونت را آنان در این اداره به ثبت رسانده بودند.

حواش با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت که نسبت به سال قبل رقم قضایای خودکشی و قتل زنان در حال افزایش است، وی افزود که آمار قتل خانم‌ها در سال گذشته ۶ مورد بودند، اما در سال روان در زمان مشابه این رقم به ۱۰ مورد افزایش یافته‎اند.

یک قربانی خشونت در افغانستان
یک قربانی خشونت در افغانستان

او افزود:

"در اداره امور زنان در ۸ ماهِ سال جاری ۲۰۰ موارد انواع خشونت به ثبت رسیده‎است که شامل ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زیر سن است و هم‌چنان خشونت‌های خانواده‌گی است و قتل‌های که امسال صورت گرفته که ما ۱۰ مورد قتل داشتیم و عاملان قضایا از سوی پولیس بازداشت شده‎است."

خانم حواش هم‌چنین گفت که در سال‌های یک دهۀ اخیر در زمینه اعاده حقوق زنان و سهیم شدن زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موفقیت‌های خوبی به دست آمده، اما اظهار تأسف کرده که دامنه خشونت‌ها هنوز هم برچیده نشده‎است.

از سوی دیگر برخی اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که برای جلوگیری و کاهش خشونت علیه زنان باید گام‏‌های عملی برداشته شود و افزون بر آن قانون منع خشونت تطبیق شود و عاملان انواع خشونت علیه زنان مجازات شوند، به این صورت، می‌شود ‌میزان خشونت علیه زنان تا حدی کاهش یابد.

عصمت‌الله قربانی عضوی شورای ولایتی ولایت نام‌ بُرده در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این اواخر آمار خودکشی‌های بانوان که دست به خودکشی می‌زنند زیاد است و این بر می‌گردد به این‎که مثلاً حکومت قانون منع خشونت علیه زن را به تصویب رساند و این به آگاهی نیاز دارد باید از طرف نهادهای مدافع حقوق زن، نهاد حقوق بشر و ریاست امور زنان به مردم ساحاتِ دور دست و قریه‌جات سمینارها و ورکشاپ‌ها گرفته شود تا مردم از حقوق زن آگاهی کامل پیدا کنند."

بر بنیاد گفته‌های آقای قربانی که عنصر اساسی مبارزه با خشونت علیه زنان آگاهی عمومی است و مردم باید در شهرها و قرا و قصبات از حقوق زنان آگاهی کامل پیدا کنند.

تخار
تخار

در همین حال عبدالخلیل اسیر سخنگوی پولیس تخار می‌گوید که متهمان خشونت علیه زنان در این ولایت از سوی پولیس بازداشت شده، اما بسیاری موارد آن دوباره حل و فصل شده و بیش از ۱۰۰ نفر را آنان به اتهام خشونت علیه زنان به ارگان‌های عدلی و قضای معرفی کرده‎اند.

او افزود:

"در یک هفته گذشته دو بانوی جوان با خوردن دوای موش خودکشی کرده‌اند که ناشی از خشونت‌های خانواده‌گی است که هر دوی این‌ها در قریه‌جات دور دست تخار زنده‎گی می‌کردند و ما به خاطر روشن شدن این قضیه شوهران این دو خانم را از ولسوالی‌های چال و خواجه بهاوالدین بازداشت کردیم و ارگان‌های مربوط این موضوع را تحت تحقیق و بررسی گرفته‎است."

اما جمشید کُندالی یک تنِ از فعالان مدنی تخار، عوامل و عناصر خشونت‌ در برابر زنان را فقر، مشکلات اقتصادی، بی‌کاری، عدم آگاهی خانوادها از حقوق زنان و افزون بر آن عدم تطبیق قانون به صورت اساسی، رهایی مجرمین و همچنین موجودیت زورمندان محلی، تفنگداران غیر مسئول و نفوذ عناصر افراطی در داخل کشور عنوان می‌کند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG