لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

با استعفای وزیر قانون اعتراض یک گروه اسلام‌گرا در پاکستان پایان یافت


گروه اسلام‌گرای "تحریک لبیک یا رسول‌الله" گفته‎است، اعتراض چند هفته‎ای خود را پایان دادند.

استعفای زاهد حمید وزیر قانون پاکستان، خواستۀ اصلی این گروه بود.

اکنون، اعجاز اشرفی سخنگوی این گروه مذهبی به خبرگزاری رویترز گفته که حکومت با پذیرفتن خواستۀشان، استعفای وزیر قانون را اعلام می‌کند.

بنابر این، اشرفی گفته که اعتراض‌شان را به پایان رسانده‌اند.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که معترضان گفتند، وزیر قانون پاکستان در متن سوگند نماینده‌گان پارلمان، عبارت خاتم‌الانبیا را در مورد پیامبر اسلام تغییر داده‎است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در متن ادای سوگند عبارت " از ته دل سوگند می‎خورم ..." به "باور دارم ..." تغییر داده شده بود، چیزی که از دید "تحریک لبیک یا رسول‌الله"، "کفر گویی" پنداشته شده است.

پاکستان
پاکستان

آقای زاهد به خاطر این موضوع عذر خواهی کرده و آن را یک اشتباه خوانده‎است.

تلویزیون دولتی «پی‌تی‌وی» امروز گزارش کرد که آقای حمید درخواست کناره‌گیری اش را به شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان ارائه کرده، اما بیانیۀ رسمی از جانب حکومت درین مورد صادر نشده‎است.

معترضان راه‎های اصلی ورودی به اسلام‌آباد را بستند و در درگیری‎های که میان هواداران "تحریک لبیک یا رسول‌الله" و پولیس پاکستان روز شنبه در گرفت، شش تن کشته و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

کار حتی به جای کشید که حکومت از اردوی پاکستان کمک خواست.

قرار بود نیروهای اردو برای حفاظت از مکان‎های دیپلوماتیک و حساس، پارلمان و دفترها و نهادهای دولتی وارد عمل شوند.

گزارش‎ها می‎رسانند که نیروهای پولیس و شبه نظامیان محل گردهمایی اسلام‌گرایان در منطقه فیض‌آباد در حومۀ پایتخت را محاصره کرده بودند، اما نیروهای اردو در محل دیده نشدند.

اعتراض‎ها به ۹ شهر دیگر از جمله کراچی نیز سرایت کرد.

اعتراض ها در پاکستان
اعتراض ها در پاکستان

گفتنیست که تحصن اعتراضی، نخست با حضور دو هزار تن از هواداران «تحریک لبیک» آغاز شد، و رفته رفته تا روز یک‌شنبه به شمار معترضان افزوده شد.

شهریار خان افریدی یک معاون پارلمان پاکستان از حزب تحریک انصاف به بخش مشال رادیو آزادی گفته‎است که استفاده حکومت از قوه در برابر معترضان نامناسب بود.

محمد ابراهیم خان، رهبر «جماعت اسلامی» مخالفت حکومت پاکستان، گفته‎است به‌نظر می‌رسد حکومت ناموفق بوده و باید با اعضای پارلمان پیش از اقدام، مشورت می‌کرد.

از سوی دیگر افتخار حسین، رهبر حزب عوامی نشنل، حزب چپگرا و مخالف حکومت فعلی، گفته‎است که اقدامات علیه معترضان پس از آن انجام شد که محکمۀ قانون خواستار برچیدن معترضان شده بود.

و حسن عسکری یک تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرگزاری رویترز گفته‎است، گردن نهادن به تقاضاهای "تحریک لبیک" به اعتبار حکومت پاکستان آسیب رسانده‎است.

XS
SM
MD
LG