لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

۵۰ درصد واکسین سینه بغل در ولایت غور تطبیق نشده‌است


از روز جهانی سینه بغل امروز از سوی ریاست صحت عامه غور تجلیل شد.

مسئولان صحی در این ولایت از تطبیق ۵۰ درصد واکسین سینه بغل برای اطفال زیر سن یک سال خبر داده‎اند، اما به‌گفته آنان تا هنوز به دلیل اراضی پیچیده که در این ولایت وجود دارد ۵۰ درصد از اطفال از واکسین باز می‎مانند.

داکتر غلام نبی رئیس صحت عامه غور می‎گوید:

" نظر به فیصدی که داریم حدود ۵۰ فیصد از اطفال در غور از واکسین سینه بغل بهره‌مند می‎شوند، ولی متأسفانه به دلیل اراضی نا هموار گسترده غور تا هنوز ۵۰ درصد اطفال از واکسین محروم هستند."

یک طفل افغان هنگام واکسین
یک طفل افغان هنگام واکسین

از سوی هم داکتر جمعه‌گل یعقوبی رئیس شفاخانه ولایتی غور که امروز در محفل تجلیل از روز جهانی سینه بغل صحبت می‎کرد، واقعات سینه بغل در شفاخانه ولایتی غور را به تناسب سال‎های گذشته رو به افزایش خواند.

آقای یعقوبی می‎گوید که در سال جاری بیش از ۴۰ هزار و ۳۰۰ طفل مصاب به سینه بغل را بستر نموده‎اند که ۴۸ تن آن‎ها جان داده‎اند.

آقای یعقوبی می‎گوید:

"در سال ۱۳۹۶ تعداد واقعات سینه بغل ما افزایش یافته‎است و تعداد مریض‎های بستر نیز به تناسب سال‎های گذشته افزایش یافت است و در سال جاری ما به تعداد ۴۳۲۲ طفل را بستر کرده‎ایم و ۴۸ واقعه فوتی داشتیم و همچنان در بخش مریض‎های سر و پای ما ۱۲۵۶۲ طفل مراجعه کرده‎اند که مریضی سینه بغل داشته‎اند."

در همین حال داکتر صالح محمد مسئول مؤسسه «C.H.A» که مسئولیت خدمات صحی در اطراف مرکز و ولسوالی‎ها را به عهده دارد می‎گوید، فقر اقتصادی، مهاجرت‎ها و سو‌‌ء تغذی اطفال سبب شده تا امراض سینه بغل در این ولایت افزایش یابد.

غور
غور

به‌گفته صالح محمد آن‎ها در تلاش هستند تا بتوانند واکسین سینه بغل را در تمام نقاط این ولایت تطبیق نمایند.

وی افزود:

"غور از ولایاتی است که مردم آن از نگاه اقتصادی مشکل دارند و اطفال بسیار سوء تغذی هستند و مهاجرت‌ها هم زیاد است که این‌ها همه از علامات سینه بغل هستند که ما باید متوجه باشیم و از آن جلوگیری کنیم."

در کنار افزایش امراض سینه بغل در بین اطفال، قبل از این نیز مسئولان صحی در غور از عدم تطبیق واکسین فلج اطفال در برخی از نقاط این ولایت به دلیل موجودیت نا امنی، اظهار نگرانی کرده بودند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG