لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

رئیس جمهور قرغیزستان: اوضاع افغانستان برای آسیای میانه یک تهدید است


سورنبای جینبکف رئیس جمهور جدید قرغیزستان می‌گوید، اوضاع جاری افغانستان برای آسیای میانه یک تهدید است.

جینبکف که به روز جمعه به‌حیث رئیس جمهور قرغیزستان آغاز به کار کرد در مصاحبۀ گفته‌است، باوجود اتخاذ تدابیر امنیتی در افغانستان، تهدیدات تروریستی ازین کشور به سوی کشورهای آسیا میانه در حال افزایش است، مخصوصاً تشدید نا امنی‌های ناشی از فعالیت‌های تندروان در شمال افغانستان در سرحد با تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان.

سورنبای جینبکف
سورنبای جینبکف

قبل ازین هم مقامات کشورهای آسیای میانه و روسیه بارها از تشدید فعالیت‌های تندروان در افغانستان و خطر گسترش آن به آسیای میانه هُشدار داده بودند.

بخش عمده نگرانی آسیای میانه و روسیه از درک فعالیت‌های داعش در شمال افغانستان است.

مقامات روسی می‌گویند شمار اعضای داعش در افغانستان به ۱۰ هزار نفر رسیده است، ولی مقامات افغان این رقم را کمتر ازین می‌دانند.

احمد شاه سپر یک کارشناس امور سیاسی افغان می‌گوید، روسیه به‌خاطریکه کشورهای آسیای میانه بیشتر تحت نفوذش درآیند و به مسکو وابسته گردند، چنین اظهارات را ارائه می‌کند.

سپر در عین حال کمبود حمایت مردمی از حکومت‌های آسیای میانه را دلیل چنین اظهارات رهبران این کشورها می‌داند.

او افزود:

"دولت‌های کشورهای آسیای مرکزی از یک طرف ضعیف هستند و پایه مردمی ندارند و چیز بسیار ضعیف برای‌شان قوی جلوه می‌کند و از طرفی روسیه نیز کوشش می‌کند این دولت‌ها را بترساند و به آغوش خود فراخواند."

حکومت افغانستان بارها از روسیه و کشورهای آسیای میانه خواسته‌است تا برای جلوگیری از افراطیت از تلاش‌های حکومت افغانستان حمایت کنند.

شماری از مقامات افغان می‌گویند روسیه برای مقابله با داعش از طالبان حمایت می‌کند.

به‌گفته مقامات افغان برای مبارزه علیه یک گروه تندرو حمایت یک گروه دیگر تندرو راه حل نیست.

احمد شاه سپر می‌گوید روسیه و کشورهای آسیای میانه باید برای کاهش نگرانی‌های خود هم حکومت افغانستان را حمایت کنند.

او افزود:

"کشورهای که از نفوذ داعش در کشورهای خود می‌ترسند یک راه دارند و آن این که با دولت افغانستان همکار و هم‌صدا شوند و برای از بین بردن مخالفین حکومت افغانستان و برای ایجاد صلح در این کشور همکاری نمایند."

به باور آقای سپر نگرانی مشکل را حل نمی‌کند و حمایت از نیرو های افغان فرصت تأمین صلح دوامدار در منطقه را فراهم ساخته می‌تواند.

XS
SM
MD
LG