لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

سپکو: تا زمانی که مواد مخدر در افغانستان از بین برده نشود، پیروزی در جنگ ناممکن است


سر مفتش ایالات متحده امریکا از بازسازی افغانستان می‌گوید، تا زمانی که مواد مخدر در افغانستان از بین برده نشود، پیروزی در جنگ جاری در برابر طالبان ناممکن است.

جان سوپکو سر مفتش ایالات متحده امریکا از بازسازی افغانستان در صحبت با یک رسانه امریکایی بر از بین بردن منابع تمویل مالی طالبان مسلح در افغانستان تأکید کرده‌است.

جان سوپکو
جان سوپکو

آقای سوپکو گفته‌است، پیروزی در جنگ جاری در برابر طالبان زمانی ممکن است که منبع اصلی تمویل مالی این گروه، یعنی مواد مخدر از بین برده شود.

او افزود:

"تا زمانی‌که منابع مالی طالبان از بین برده نشود، ما در جنگ جاری بر ضد طالبان برنده نخواهیم شد.جنرال نیکلسن به گونه آشکار گفت که مواد مخدر ۶۰ در صد عواید طالبان مسلح را تشکیل می‌دهد. نظر ما این است که اگر می‌خواهید در برابر طالبان پیروز شوید، باید در برابر مواد مخدر اقدام کنید."

اظهارات آقای سوپکو در حال است که از دو هفته به این‌سو کارخانه‌های بزرگ تولید مواد مخدر در ولایت هلمند، که از منابع اصلی تمویل مالی طالبان مسلح شمرده می‌شود، تحت عملیات نظامی گسترده هوایی نیرو های افغان و امریکایی قرار دارد.

به گفته مقام‌های افغان، در این عملیات صدها تن مواد مخدر از بین برده شده و چندین کارخانه تولید هیروئین نیز تخریب شده‌است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان نیرو های امریکایی در افغانستان نیز مواد مخدر را منبع اصلی تمویل مالی طالبان مسلح خوانده و تأکید کرده‌است که گروه طالبان عواید بیشتری مالی از درک مواد مخدر به دست می‌آورد.

آقای نیکلسن گفته که مواد مخدر افغانستان سالانه ۶۰ میلیارد دالر عواید دارد که از این مبلغ ۲۰۰ میلیون دالر آن به طالبان مسلح می‌رسد.

در همین حال، حیات‌الله‌حیات والی هلمند به رادیو آزادی می‌گوید، که هنوز نیز عملیات نیرو های افغان و امریکایی به هدف از بین بردن کارخانه‌های تولید مواد مخدر ادامه دارد.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

او افزود:

"ما فابریکات تولید مواد مخدر و مراکز طالبان مسلح در ولسوالی‌های کجکی، موسی قلعه، واشیر و دیشو را هدف قرار داده و تخریب کردیم، که در جریان آن ده‌ها تن مواد مخدر نیز از بین برده شد. دو شب پیش در موسی قلعه عملیات خاص انجام شد که در نتیجه آن "۸،۱۲" تن مواد مخدر از بین برده شد."

از سوی هم شماری از تحلیل گران سیاسی بر مبارزه هم‌زمان با مواد مخدر و تروریزم تأکید می‌کنند.

شفیق همدم تحلیلگر سیاسی و مشاور پیشین ناتو در افغانستان می‌گوید، مواد مخدر به گونه مستقیم با جنگ جاری ارتباط دارد، از همین رو برای پایان دادن به جنگ جاری باید در برابر مواد مخدر نیز مبارزه جدی صورت گیرد.

هر چند آقای همدم عملیات جاری بر ضد مواد مخدر را مؤثر می‌داند، اما از حکومت افغانستان می‌خواهد تا کشت بدیل را در اختیار دهاقین قرار دهد که از روی مجبوری دست به کشت کوکنار می‌زنند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG