لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

بیت کوین چیست، ارزش آن چقدر است و چگونه از آن استفاده می‎شود؟


آیا می‎دانید که بیت کوین (bitcoin) چیست، ارزش آن چقدر است و چگونه از آن استفاده می‎شود؟

بیت کوین(bitcoin ) مشهورترین واحد پولی مجازی در جهان است که مردم با استفاده از آن محصولات و خدمات را خریداری نموده، اسعار را بدون مداخله بانک‎ها، شرکت‎های کریدت کارت و مداخله سایر جوانب سوم، تبادله می‎کنند.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، یک عدد بن کوین ده هزار دالر امریکایی ارزش دارد و به عقیده کارشناسان بهای آن در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۰۸ میلادی سایت انترنی بیت کوین دات کام ایجاد شد و در سال ۲۰۰۹ میلادی بیت کوین توسط یک شخص یا گروه به نام ستوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بوجود آمد.

بیت کوین
بیت کوین

برای نخستین بار در جکسن ویل ایالت فلوریدای امریکا دو پیزه به ارزش ده هزار بیت کوین خریداری شد و در جریان پنج روز ارزش یک بیت کوین از ۰،۰۰۸ دالر به ۰،۰۸ دالر امریکایی یعنی هزار فیصد افزایش یافت.

امروز یک بیت کوین حدود ۱۰ هزار دالر امریکایی ارزش دارد.

در آغاز از بیت کوین هکرها برای گرفتن جزیه و خریداری غیرقانونی ادویه از طریق شبکه انترنت استفاده می‎کردند، اما اخیراً از بیت کوین در بین یک حلقه متفاوت، در بین سرمایه گزارن محتکر مشهور شده‎است.

  • بیت کوین چگونه عمل می‎کند؟

بیت کوین واحد پولی مجازیست، به حکومت‎ها و بانک‎ها وابسته نیست، به استفاده کننده‎گان امکان آن را فراهم می‎کند که به اسم مستعار پول مصرف کنند.

بیت کوین را استفاده کننده‎گان شبکه انترنت "استخراج" کرده، طوریکه آن‎ها قدرت کپمیوتری را برای تحقیق و بررسی "معاملات" استفاده کننده‎گان فراهم می‎کنند.

بیت کوین
بیت کوین

بیت کوین را می‎توان با تبادله دالر امریکایی، یا سایر اسعار خریداری کرد، یا به فروش رسانید.

  • چرا بیت کوین مشهور است؟

بیت کوین به خاطر آن مشهور و مروج شده‎است که با استفاده از آن تبادلات و انتقالات پولی بطور مستعار انجام داده می‎شود، این نکته بیت کوین را در بین علاقمندان تکنالوژی مدرن، احتکار کننده‎گان و مجرمین مشهور می‎سازد.

با آنکه بیت کوین تا حدی زیاد بطور مستعار عمل می‎کند، اما تحقیق کننده‎گان می‎توانند تبادلات و انتقالات پولی استفاده کننده گان را زمانی پیگیری کنند که بیت کوین به اسعار متعارف تبدیل می‎شود.

تعدادی از بانکرهای ارشد دنیا به شمول جی. پی. مورگن در مخالفت با بیت کوین، آن را "حیله و تذویر" خوانده‎اند.

با آن‎که استفاده از بیت کوین در تجارت‎های بزرگ جهان محدود است، اما شرکت مایکروسافت، پرداخت آن را در پلتفورم مغازه‎های ویندور و اکس باکس می‎پذیرد.

اورستاک دات کام (Overstock.com) نیز صرف زمانی‎که خریداری از طریق وال مارت (Wal-Mart) و آمازون (Amazon) صورت گرفته باشد، بیت کوین را قبول می‎کند.

XS
SM
MD
LG