لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

م.م: آمار بیجا شده‌های داخلی در شمال افغانستان، ۶۰ درصد کاهش یافته‌است


مسئولان در دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد یا OCHA از کاهش بیش از ۶۰ درصدی آمار بیجا شده‎گان داخلی از اثر نا امنی‎ها در زون شمال و شمال شرق افغانستان خبر می‎دهند.

فلیپ کارپ مسئول مطبوعاتی دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان به رادیو آزادی گفت که به طور مجموعی بیش از ۱ یکصد و ۱۰ هزار بیجا شده داخلی در اثر نا امنی‎ها در زون شمال افغانستان وجود دارند.

که در اثر منازعات محلی، نا امنی‎های متداوم در ساحات مسکونی شان مناطق اصلی خود را ترک کرده و با دیگر ولایات بیجا شده‎اند.

آقای فلیپ گفت که بیشترین آمار بیجا شده‎گان داخلی در زون شمال و شمال شرق افغانستان به ولایت کندوز مربوط است.

افغان های بیجا شده
افغان های بیجا شده

آقای فلیپ گفت:

" کندوز از جمله ولایاتی است که با داشتن بیشترین بیجا شده داخلی در اثر نا امنی در سطح کشور در رده دوم قرار دارد. در ولایت کندوز هم اکنون ۳۳ هزار نفر بیجا شده داخلی در اثر نا امنی‎ها وجود دارد."

بر اساس معلومات دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد که بیجا شده‎گان موجود در زون شمال و شمال شرق افغانستان ۱/۳ ام حصه بیجا شده‎گان داخلی در اثر نا امنی در تمام افغانستان را تشکیل می‎دهد.

کارپ گفت که بیشتر آمار بیجا شده‎گان داخلی در اثر نا امنی در سطح کشور به ولایت ننگرهار مربوط می‎شود که ۶۶ هزار تن بیجا شده در اثر منازعات محلی و نا امنی‎ها را دارد.

وی گفت که کندوز در زون شمال به سطح کشور در رده دوم و ولایت بغلان با داشتن ۲۲ هزار بیجا شده در دره سوم و فاریاب با داشتن ۱۵ هزار بیجا شده در رده چهارم قرار دارد.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد ابراز نگرانی می‎کند که فرزندان خانواده‎های بیجا شده به تعلیم دسترسی ندارند، آنان از ارائه خدمات صحی محروم هستند و نیز در هوای سرد زمستان شب و روز را در زیر خیمه‎ها نازک سپری می‎کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‎گوید که برگشت خانواده‎های بیجا شده در اثر نا امنی به مناطق اصلی شان یک امر اختیاری بوده و اما در شرایط کنونی به دلیل نا امنی‎ها موجود در اکثر از ولایات شمال و شمال شرقی کشور ارسال دوباره این خانواده‎ها به مناطق اصلی شان خطر محسوب شده و نا ممکن می‎باشد.

بیجا شده های افغان
بیجا شده های افغان

فلیپ کارپ با وجود که می‎گوید بیش از ۱ میلیون و ۱۰ هزار بیجا شده داخلی در اثر نا امنی ها در زون شمال و شمال شرق وجود دارند، اما از کاهش آمار بیجا شده‎گان داخلی در اثر نا امنی نسبت به سال گذشته خبر می‎دهد.

وی در رابطه گفت:

"به این معنی که در زون شمال و شمال شرق کشور سال گذشته دو صد و هشتاد هزار بیجا شده وجود داشت و امسال یک صدو ۱۰ هزار بیجا شده در اثر نا امنی‎ها وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد کاهش را نشان می‎دهد."

در حالی دفتر هماهنگی اموربشر دوستانه سازمان ملل متحد از کاهش ۶۰ درصدی آمار بیجا شده‎گان داخلی در اثر نا امنی‎ها در زون شمال و شمال شرق خبر می‎دهد که هفته گذشته کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان UNHCR توزیع کمک‎های زمستانی به ۱۲۵۰۰ خانواده بیجا شده را د این دو زون آغاز کرد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG