لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

۱۰۶ تابلوی هنری از دوره تیموریان به هرات انتقال داده شدند


یک هنر شناس معروف فرانسوی ۱۰۶ تابلوی هنری از دوره تیموریان هرات را از موزیم‌های کشورهای مختلف دنیا جمع آوری کرده و به هرات انتقال داده‌است.

این آثار امروز شنبه «۱۱ قوس ۱۳۹۶» در یک نمایشگاه در قلعه تاریخی اختیارالدین هرات به نمایش گذاشته شد.

پروفیسور مایکل بری ۶۹ ساله می‌گوید که حدود ۴۰ سال در این مورد تحقیق کرده تا آثار هنری مکتب هرات را در موزیم‌های ده کشور مختلف دنیا شناسایی کرده‌است.

پروفیسور مایکل بری
پروفیسور مایکل بری

وی گفت:

"آثار تصوف خواندم وقتی‌که فهمیدم که کلید هنر مکتب هرات در تصوف می‌باشد و بدون تصوف قطعاً فهمیده نمی‌شود، پس از خواندن جامی، مولانا، نظامی و دیگران دانستم شرح صحیح همین تصاویر بکنیم که دنیا با خبر باشد، بلکل این آثار مربوط به شاهکارهای ادبی مکتب هرات است."

این آثار به قرن ۱۵، ۱۶و ۱۷ میلادی بر می‌گردد که توسط هنرمندان آن زمان به خصوص استاد کمال الدین بهزاد کار شده‌است.

ایرانی‌ها همواره ادعا می‌کنند که استاد کمال الدین بهزاد متعلق به ایران است. اکنون مایکل بری هنرشناس معروف فرانسوی می‌گوید، او با تحقیقات چندین ساله‌اش در این مورد ادعای برخی از کشورها در این قضیه را غلط ثابت کرده‌است.

وی می‌گوید:

"متخصصان که در خارج این تصاویر را می‌دیدند، می‌گفتند که این‌ها مربوط به افغانستان نیست، چرا که زبان آن فارسی و ترکی است و این مربوط به ایران و یا هم ترکیه می‌باشد، من به حیث دوست شما خواستم محافظت و دفاع حقوق فرهنگی شما را کنم و از آن خاطر مسئولیت خود دانستم و در چند موزیم بین‌المللی جستجو کردم و تحقیقات کردم تا این آثار را شناسایی کردم."

مایکل بری می‌گوید، این آثار هنری در موزیم‌های امریکا، انگلستان، فرانسه، پرتگال، ایرلند، کانادا، مصر، ترکیه، اتریش و کویت قرار دارد.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید این نمایشگاه به مدت سه ماه به روی علاقمندان در ولایت هرات باز است.

آقای رئوفیان می‌گوید، آنان تلاش دارند تا این نمایشگاه را در چند ولایت بزرگ افغانستان نیز برگزار کنند.

وی گفت:

"بعد از تیموریان در حدود شش‌صد سال گذشته، هیچ‌کس به این اندازه آثار هنری را در یک مکان و در یک موزیم تا حال ندیده است. در مجموع این آثار با پیشترفته‌ترین تکنالوژی جهان عکس‎ برداری شده و در یک فلز مخصوص در فرانسه حک شده و یک روکش به روی آن‌ها تنظیم شده تا در واقع از نور، شعاع آفتاب و هم از رطوبت آن‌ها جلوگیری کند."

جمع آوری آثار دوره تیموریان از موزیم‌های کشورهای مختلف جهان به همکاری تخنیکی انستیتوت امریکا برای مطالعات افغانستان و حمایت مالی سفارت امریکا در کابل انجام شده‌است.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG