لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

هیرت اف ایشیا: شرکای پروسه استانبول درک کرده‌اند که برای امنیت افغانستان نیاز است


نشست هفتم کشورهای قلب آسیا - پروسه استانبول، توافقنامه‌های همکاری میان افغانستان و آذربایجان و نظرات در مورد نشست دیروز در کندهار مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهد.

  • هیرت اف ایشیا

روزنامه هیرت اف ایشیا به قطعنامه نشست پروسه استانبول پرداخته و گفته‌است که اشتراک کننده‌های این نشست درک کرده‌اند که برای تامین امنیت در افغانستان نیاز است که میان کشورهای منطقه همکاری افزایش یابد.

در بخشی از قطعنامه این نشست که روزنامه آن را به نشر رسانیده آمده‌است، توافق شده که در گفت و گو میان افغانستان و همسایه‌های دور و نزدیک آن باید حضور فعال داشته باشیم.

روزنامه گفته‌است که موضوع مبارزه با تروریزم بخشی مهمی از اجندای این نشست را تشکیل می‌داد و اشتراک کننده‌ها تعهد کردند که برای جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی عملآ کار خواهند کرد.

روزنامه گفته که در این نشست به نابودی پناگاه‌های تروریزم نیز تاکید صورت گرفته‌است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد به توافقات که در حاشیه نشست پروسه استانبول در باکو میان افغانستان و آذربایجان صورت گرفته پرداخت است.

روزنامه گفته‌است که این توافقنامه‌ها باب جدید در روابط کابل و باکو پنداشته می‌شود و رئیس جمهور افغانستان گفته‌است که با استفاده از راه لاجورد افغانستان به آُسیای میانه و اروپا دسترسی بیشتر خواهد داشت.

روزنامه به نقل از رئیس جمهور آذربایجان گفته که دو کشور، دو دوست، همکار و شرکای هم اند و در سازمان‌های جهانی از یکدیگر حمایت می‌کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز به روابط میان افغانستان و آذربایجان پرداخته و گفته‌است که توافقنامه‌های جدید در بخش‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری‌های متقابل، امنیت، تنفیذ قانون، خدمات ترانسپورت هوایی و تحصیلات عالی بین دو کشور به امضا رسیده‌است.

روزنامه در مطلبی در این باره گفته‌است که با گسترش روابط میان کابل و باکو داد و ستد تجارتی و اقتصادی نیز در بین افغانستان و آذربایجان بیشتر خواهد شد.

  • ویسا

روزنامه ویسا به نشست دیروز مخالفان سیاسی حکومت در کندهار پرداخته و گفته‌است که وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان با بحران شدید رو به رو است.

به نوشته روزنامه اشتراک کننده‌های نشست کندهار حکومت وحدت ملی را مقصر این وضعیت دانسته و گفته‌اند که حالت در حال بد تر شدن است.

روزنامه سرمقاله اش را نیز در همین مورد نوشته و گفته که با انتقادهای که از وضعیت کنونی افغانستان صورت می‌گیرد مقامات حکومتی همواره می‌گویند که همه چیز درست است.

  • مسیر

روزنامه مسیر نیز اشاره به نشست دیروز کندهار داشته و گفته‌است که اشتراک کننده‌های این نشست برای حکومت دو ماه وقت دادند تا به خواست‌های شان بخصوص در باره تغییرات در کمیسیون مستقل انتخابات رسیده‌گی کند.

روزنامه به نظرات مخالف در مورد نشست کندهار نیز پرداخته و گفته‌است که برخی‌ها این نشست را تلاش برای تضعیف کردن نظام کنونی خوانده‌اند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG