لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۷

قرار است ترمپ ساعاتی بعد تصمیم‌اش در مورد سرنوشت بیت‌المقدس را اعلام کند


قرار است رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ امروز چهارشنبه «۱۵ قوس ۱۳۹۶» تصمیم‌اش را در مورد این مسئله اعلان کند که آیا سفارت امریکا در اسرائیل را از تل‌ابیب به بیت‌المقدس انتقال می‌دهد یا خیر؟

گفته می‌شود اگر ترمپ اعلان کند سفارت امریکا را به بیت‌المقدس منتقل می‌سازد، این موضوع منتج به تشن‌های جدی نه‌تنها در شرق میانه بلکه در صحنۀ بین‌المللی خواهد شد.

قرار است رئیس جمهور امریکا ساعاتی بعد اعلان تاریخی کند، اعلان تصمیم‌اش در مورد سرنوشت بیت‌المقدس، محلی‌که سرنوشت آن یکی از مهمترین نکات مورد نزاع بین اسرائیل و فلسطینیان است.

قرار است رئیس جمهور امریکا ساعاتی بعد اعلان تاریخی کند، اعلان تصمیم‌اش در مورد سرنوشت بیت‌المقدس، محلی‌که سرنوشت آن یکی از مهمترین نکات مورد نزاع بین اسرائیل و فلسطینیان است.

در حالی‌که هشدارهای در شرق میانه در مورد همین معضله جنجال‌آفرین داده شده‌است، رئیس جمهور دونالد ترمپ دیروز با رهبران شرق میانه به‌شمول محمود عباس رهبر فلسطینی‌ها صحبت‌های تیلیفونی داشت.

نبیل ابو رودینه یک سخنگوی عباس گفته‌است ترمپ در مورد هدفش در بارۀ انتقال سفارت امریکا از تل‌ابیب به بیت‌المقدس به عباس معلومات داد.

رهبران عرب هشدار داده‌اند که چنین اقدام می‌تواند خشونت و بی‌ثباتی را در شرق میانه و تمام جهان دامن زند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داده که اگر ترمپ سفارتش را به بیت‌المقدس انتقال دهد، روابط دیپلوماتیک‌اش را با اسرائیل قطع می‌کند

رئیس جمهور ترکیه
رئیس جمهور ترکیه

اسرائیل خواهان آن است که بیت‌المقدس پایتخت این‌کشور باشد، در حالی‌که فلسطینیان بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند.

این شهر برای مسلمانان، یهودها و عیسویان یکسان مقدس است.

  • سؤال اینجاست که ترمپ چرا می‌خواهد این کار را کند؟

وی در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش موقف حامی اسرائیل داشت و وعدۀ انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس را داده بود.

ترمپ بعد از اشغال کرسی ریاست جمهوری دریافت که گفتن چنین چیز ساده‌تر از انجام دادن آن است.

بر اساس قانون امریکا رئیس جمهور این کشور هر شش ماه سندی را امضأ می‌کند که بر اساس آن سفارت امریکا در اسرائیل در تل‌ابیب باقی می‌ماند.

ترمپ در ماه جون این سند را امضأ کرد، ولی در همین هفته که بار دیگر این مهلت تمام شد و ترمپ آن‌را امضأ نکرد.

مقامات امریکایی گفته‌اند ترمپ این سند را امضأ خواهد کرد، ولی پروسه چند سالۀ را هم اعلان می‌کند که در آن سفارتش به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد.

یک مقام امریکایی که به شرط افشا نشدن نامش صحبت کرده گفته است این انتقال، اعتراف یک واقعیت تاریخی خواهد بود نه یک بن‌بست سیاسی، اما به‌طور فوری صورت نخواهد گرفت.

گفته می‌شود اعلان چنین انتقال که به‌طور غیر مستقیم و تدریجی به رسمیت شناسی بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل است، به این معناست که ترمپ می‌خواهد نشان دهد که به وعده انتخاباتی‌اش عمل کرده‌است، زیرا بنیامین نتانیاهو متحد بزرگ ترمپ در صحنه جهانی بوده است.

سؤال دیگر این است که اگر ترمپ اعلان کند سفارتش را به بیت‌المقدس انتقال می‌دهد، این موضوع چه پیامدهای را دربر خواهد داشت؟

گفته می‌شود در صحنه چیزی زیاد تغییر نخواهد کرد، زیرا دفتر و منزل نتانیاهو در بیت‌المقدس است.

پارلمان، وزارت خارجه و حتی ستره محکمه اسرائیل هم در بیت‌المقدس اند و مقامات بین‌المللی هم به مجرد رسیدن‌شان به اسرائیل برای ملاقات‌ها به بیت‌المقدس می‌روند.

برای باشنده‌گان این شهر، بیت‌المقدس جاییست که در آن مسلمانان، یهودها و عیسویان در کنار هم به سر می‌برند و آزادانه گشت و گذار می‌کنند.

ولی اقدام احتمالی امریکا یعنی انتقال سفارتش به بیت‌المقدس، نقش بی‌حد عمیق سمبولیک دارد و به معنی تحمیل کردن یک راه حل برای معضله ده‌ها ساله میان اسرائیل و فلسطینیان است.

XS
SM
MD
LG