لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

آرمان ملی: حکومت برای برگزاری انتخابات تا هنوز اقدامی نکرده‌است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را به نگرانی‌های برخی از احزاب سیاسی در باره انتخابات آینده و بحث‌ها در مورد سرنوشت بیت‌المقدس اختصاص داده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست‌اش به نگرانی برخی از رهبران پیشین جهادی در باره انتخابات آینده پرداخته و گفته‌است که عبدرب رسول سیاف در نشست سران حزب دعوت گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات آینده تا هنوز هیچ اقدامی نکرده‌است.

روزنامه می‌گوید که آقای سیاف ابراز نگرانی کرده که اگر انتخابات به موقع آن برگزار نشود، افغانستان با یک بحران دیگر روبه‌رو خواهد شد.

به نوشته روزنامه، عبدرب رسول سیاف سفارش کرده که ناظرین خارجی پروسه انتخابات باید بی‌طرفی‌شان را حفظ کنند.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات نوشته‌است که به علت کمبود بودجه استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات آینده ممکن نیست و این انتخابات با استفاده از تذکره‌های کاغذی صورت خواهد گرفت.

روزنامه در مطلب جداگانه به نقل از ریاست اجرائیه نوشته‌است که استفاده از تذکره‌های الیکترونیکی در انتخابات آینده ناممکن است.

روزنامه به نقل از برخی از نهاد‌های ناظر انتخابات نوشته که این کار خلاف تعهدات حکومت بوده و ممکن اشتراک مردم در انتخابات آینده را کم‌رنگ بسازد.

روزنامه نوشته که این کار نگرانی مردم را در باره اراده حکومت نسبت به برگزاری انتخابات بیشتر ساخته و حکومت باید در موضوع انتخابات از جدیت کار بگیرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد به نشست مشورتی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه با رهبران پیشین جهادی در باره موضوع بیت‌المقدس اشاره کرده و گفته‌است که رهبران پیشین جهادی از موقف حکومت در این زمینه حمایت کردند.

روزنامه می‌گوید که رهبران پیشین جهادی موقف حکومت در خصوص مسئله بیت‌المقدس را واضح دانسته و گفته‌اند که خواست‌های مردم افغانستان در آن گنجانیده شده‌است.

روزنامه به نقل از رئیس جمهور غنی گفته که در این باره اجماع میان مردم وجود داشته اما باید با تدبیر پیش رفت تا دشمنان افغانستان از این وضع استفاده نکنند.

کابل تایمز

روزنامه کابل تایمز در سرمقاله‌اش گفته که تصمیم یک جانبه امریکا در مورد بیت‌المقدس ممکن پروسه صلح در شرق میانه را متأثر ساخته و بحران در آنجا افزایش یابد.

به باور روزنامه، هر چند افغانستان و امریکا روابط نزدیک دارند اما به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به حیث پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترمپ ممکن باورها نسبت به رهبری امریکا را در این‌کشور از بین ببرد.

روزنامه به رئیس جمهور امریکا پیشنهاد می‌کند که با توجه با احساسات مسلمانان در مورد تصمیم‌اش در باره بیت‌المقدس تجدید نظر نماید و برای تأمین صلح دایمی در شرق میانه از راه‌های دیپلوماتیک استفاده کند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG