لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


اندیپندنت

روزنامۀ اندیپندنت چاپ بریتانیا در مورد اقدام محکمۀ عالی بریتانیا در بارۀ یک ترجمان افغان نوشته‌است.

در این مقاله آمده‌است که محکمه از اخراج حفیظ الله حسین خیل که همچون ترجمان با نیروهای بریتانیایی در افغانستان کار کرده بود، جلوگیری کرد.

در مقاله گفته شده که هفته گذشته وزارت داخله بریتانیا اوراق رد را به حسین خیل تحویل داد و او را به یک مرکز بازداشت منتقل کرد.

اما در مقالۀ اندیپندنت آمده که وزارت داخله نتوانست دلیلی قانع کننده‌ای برای باقی ماندن این ترجمان افغان در بازداشت ارائه کند.

در ادامۀ این مقاله آمده‌است که از زمان علنی شدن قضیۀ حسین خیل، بین ۱۵ تا ۲۰ سرباز پیشین که در هلمند کار کرده بودند، اخراج او را نادرست خواندند.

بسیاری از ترجمان‌های افغان که با نیروهای بین‌المللی در افغانستان کار کرده‌اند، می‌گویند که نوعیت کارشان آنان را در معرض خطر و تهدید از جانب گروه‌های ضد حکومت افغانستان رو‌به‌رو کرده‌است.

از سوی دیگر، بسیاری از پناهجویان که از ۲۰۱۵ به این‌سو به کشورهای اروپایی راه یافته‌اند، اکنون با خطر اخراج رو‌به‌رو استند. به تازه‌گی، جرمنی کم از کم ۲۷ پناهجوی افغان را به کشورشان برگرداند.

بخش خبری سازمان ملل متحد در افغانستان

بخش خبری سازمان ملل متحد در افغانستان مقاله نوشته در مورد خبرنگاران زن در افغانستان.

در مقاله آمده‌است که شماری از زنان افغانستان در جریان امسال با راه‌اندازی کمپاین هشتگ «Me too یا من هم» در شبکه‌های اجتماعی به آزار جنسی اعتراض کردند.

پس از آن، یک شبکه تلویزیونی زنان در افغانستان تعهد کرده تا صدای اعتراض خود را علیه خشونت‌های خانواده‌گی و جنسی علیه زنان افغان بلند کند.

در مقاله آمده‌است که داستان‌های خشونت آمیز علیه زنان در افغانستان باید به‌طور محرمانه گفته شوند چون که زنان و دختران که سکوت‌شان را می‌شکنند، باید در امن باشند.

بخش خبررسانی سازمان ملل، در این مقاله نوشته زنان که شکایت خود را در باره خشونت علیه‌شان ثبت می‌کنند یا در مورد آن سخن می‌گویند، اغلب با خشونت بیشتر روبه‌رو می‌شوند و حتی با خطر مرگ.

XS
SM
MD
LG