لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

دیلی میل: افغانستان به جلب جنگجویان خارجی سابقه طولانی دارد


  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل با اشاره به یکجا شدن گروه‌های تندروان شرق میانه با جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان می‌نویسد، تندروان فرانسوی و الجزایری که از سوریه آمده‌اند، به جنگجویان داعش که در شمال افغانستان پایگاه ساخته‌، پیوسته‌اند.

دیلی میل می‌نویسد، این موضوع را تعدادی از افغان‌ها و منابع بین‌المللی به آژانس خبری فرانس پرس گفته‌اند.

به نوشته روزنامه، این نخستین بار است که حضور فرانسوی‌ها در صفوف تندروان داعش در افغانستان تأیید می‌شود، آن‌هم در شرایطی‌که به عقیده برخی کارشناسان، جنگجویان داعش بعد از شکست در سوریه و عراق احتمال دارد که به افغانستان رو بیاورند.

روزنامۀ دیلی میل می‌نویسد، این مسئله برای فرانسه نیز قابل نگرانیست که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو شاهد حملات خونین الهام گرفته از داعش بوده‌است، برای کشوری‌که نمی‌داند با صدها شهروندش چه کند که به حمایت از داعش در جنگ شرق میانه رفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در این اواخر جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در شمال افغانستان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان فعالیت‌های شان را افزایش داده‌اند.

باز محمد داور ولسوال درزاب گفته‌است، تعدادی از اتباع فرانسه و الجزایر به مناطقی داخل شده‌اند که در کنترول داعش قرار دارد.

منابع امنیتی افغان و اروپایی در کابل نیز این نکته را تأیید کرده گفته‌اند، این افراد از تاجکستان به افغانستان داخل شده‌اند، اما در مورد تعداد آن‌ها چیزی نگفته‌اند.

اما باشنده‌گان ولسوالی درزاب می‌گویند، حدود ۲۰۰ جنگجوی خارجی برای خود چند صد متر دورتر از قریۀ "بی بی‌ مریم" یک کمپ را ایجاد کرده‌اند.

به نوشته روزنامۀ بریتانیایی دیلی میل، افغانستان به جلب جنگجویان خارجی سابقه طولانی دارد.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی در جریان تهاجم اتحاد شوروی سابق، تعدادی زیاد خارجی‌ها به‌طور خاص اعراب به افغانستان شتافتند.

بعد هم شبکۀ القاعده به‌حیث پناهگاه امن از این‌کشور استفاده کرد.

دیلی میل می‌نویسد، گرچه وزارت دفاع امریکا می‌گوید تعداد جنگجویان داعش در افغانستان از هزار تن کمتر است، اما برخی کارشناسان به این باور اند که با در نظرداشت افزایش حضور جنگجویان خارجی در افغانستان، نشانه‌های آن دیده می‌شود که داعش برای حملات بین‌المللی، یک بخش عملیاتی جنگجویان خارجی را در افغانستان فعال می‌سازد.

بیل‌ویل نیوز دموکرات

نشریۀ انترنتی "بیل‌ویل نیوز دموکرات" به مسافرت یک ترجمان افغان به نام یونس یوسفزی به امریکا توجه نموده که بعد از سال‌ها تلاش با آمر امریکایی سابق‌اش در هیوستون یکجا شد.

یونس یوسفزی که اینک ۲۴ سال دارد، در آن وقت ۱۷ ساله بود و در ولایت هلمند با دگرمن مایک هدسون قوماندان یک جزوتام نیروهای پیادۀ بحری امریکا به‌حیث ترجمان کار می‌کرد.

به نوشته نشریه، دگرمن مایک هدسون که اینک در یک پایگاه نظامیان احتیاطی امریکا ایفای وظیفه می‌کند می‌گوید، زمانی‌که ترجمان سابقش را دید که به امریکا رسیده‌است، احساس خوشی زیاد کرد.

به‌گفته وی این سفر چهار سال وقت گرفت و او این نگرانی را داشت که شاید ترجمان سابق‌اش آن‌قدر زنده باقی نماند که این سفر را انجام دهد.

یونس یوسفزی به نشریه بیل‌ویل نیوز دموکرات گفته‌است، با دیدن دگرمن مایک هدسون احساس می‌کند که تنها نیست و خانوادۀ دارد.

به نوشته نشریه، بر اساس گزارش ماه سپتمبر حکومت امریکا، بر اساس پروگرام خاص ویزۀ مهاجرت برای افغان‌ها، تا اکنون بیش از ۹ هزار افغان درخواست ویزه کرده و در انتظار آن به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG